Lønsomheden skal op og omkostningerne ned. Det er kort fortalt den kur, Ateas organisation står overfor efter år med kraftig vækst og opkøb i Norden. For indtil videre har synergieffekterne fra de mange opkøb ikke udmøntet sig i tilstrækkelig grad i regnskabet. Blandt andet er der ikke tilfredshed med indtjeningsgraden, der i første kvartal 2011 lød på 3,5 procent.
Det fremgår af et interview med koncerndirektør Claus Hougesen i den svenske netavis it24.
Om den seneste tids fyringer i Ateas danske afdeling, der blandt andet har ramt en række direktører, siger Hougesen, at der var tale om personer, der var blevet »til overs« i organisationen.
»Når man slår virksomheder sammen, vil der altid være personer, der bliver til overs. Sådan er livet. Det siger sig selv, at vi for eksempel ikke behøver at have to tekniske chefer på det samme område,« lyder det fra Hougesen, som fortsætter:
»Det er sundt ikke at have et for stort lag af chefer. Sådan en konsolidering er der altid behov for.«
Til spørgsmålet om, hvorvidt der kan være flere fyringer på vej i den svenske organisation, svarer han med et skuldertræk.
»Tag en by som Göteborg. Vi har fem kontorer der i dag. Sådan skal det selvfølgelig ikke se ud om et år. Der ligger mange omkostninger, som vi skal af med.«