I et forsøg på at komme bredere ud på markedet frier Adobe nu til kanalen. Kernen i det nye program er, at forhandlere, der laver det indledende salgsarbejde, skal belønnes.
”Der findes mange andre lignende partnerprogrammer, men hvad der adskiller vores, er, at vi belønner den forhandler, der laver det indledende salgsarbejde. Så hvis en forhandler skaffer ordren, og kunden hellere vil købe varen et andet sted, så kan vi sikre, at den første forhandler stadig får en belønning,” fortæller Adobes nordiske kanalchef Fredrik Rossander.
”Det betyder, at man kan skaffe flere penge ved at skaffe en ordre, end ved at være den, der gennemfører den,” fortsætter han og tilføjer, at programmet tilbyder forhandlerne avancer på op til syv procent for det aktive salgsarbejde.
For at være med i den såkaldte Deal Registration-ordning skal man som minimum være certified partner.
Desuden bliver det nu muligt for alle registrerede forhandlere at sælge producentens CLP-produkter. Noget, der hidtil kun har været forbeholdt fire forhandlere i Danmark, heriblandt Atea og PcWare.
”Så længe en forhandler er registreret kan man nu købe gennem en distributør. Det betyder, at de eksisterende forhandlere får langt mere konkurrence,” siger han og tilføjer, at det ikke kræver andet at blive registreret partner end en tilmelding på hjemmesiden.
Målet med programmet er desuden at give producenten et bedre overblik over sin salgskanal i Norden.
”Vi har i dag på papiret 400 forhandlere i Danmark, men nogle af dem køber måske kun et produkt årligt. Målet er at have 2-300 registrerede forhandlere i Danmark og omkring 1000 registrerede partnere i Norden. Herudover 3-5 guldpartnere og 3-5 platin i hvert land.”
Programmet træder i kraft den 3. oktober og er ifølge Rossander et bevis på den fulde loyalitet over for kanalen.
”Vi sælger kun gennem kanalen, og vi kommer aldrig til at fakturere vores kunder direkte,” lyder det fra kanalchefen fra Adobe, der blandt andet konkurrerer mod Microsoft.