Google åbner en fysisk butik

Internetfænomænet træder ud i den fysiske verden.

Artikel top billede

Når Apple åbner nye butikker, er det nærmest en naturlov, at utålmodige kunder lægger sig i lange køer foran butiksfacaden.

Samme tendens kunne man ikke observere, da en anden it-gigant åbnede dørene til sin første butik.

Google har netop åbnet en lille butik i London med navnet "The Chromezone".

Det er første gang, at man har set Google udbrede sit imperium til den fysiske verden, hvilket har fået flere til at spekulere over, om firmaet er på vej til at åbne butikker i stil med netop Apple over hele verden.

Men det er næppe tilfældet indtil videre. Den fysiske butik i England er en såkaldt shop-in-shop, hvor Google låner plads hos varehuset PC World, og den er indtil videre kun åben frem til jul, men lokale Google-ansatte siger til The Evening Standard, at hvis eksperimentet går godt, så kan butiksåbningerne måske gribe om sig.
En anden butik i byen Essex åbner i denne uge, og flere er planlagt andre steder i verden.

Butikken i London sægler kun Chromebooks. Bærbare computer der skal demonstrere det cloudbaserede styresystem Chrome OS. I øjeblikket har Acer og Samsung lavet computere, der sælges med Chrome OS fra fødslen.

Google har følt sig nødsaget til at være fysisk til stede, fordi meget computersalg stadig sker via butikker:

"Ved ved, at hvis folk får lov til at prøve og lege med elektronikken, så får de en meget større forståelse for den. Vi vil gerne se, om folk forstår, hvad Chromebook'en kan, og vi vil gerne observere deres oplevelse med den," siger Arvind Desikan, der er ansvarlig for Googles marketing i England.

Den eneste anden vare på hylden er høretelefoner.

Googles Chromebook kan officielt stadig ikke købes i Danmark. Mens du spændt venter på at kunne købe den, kan du læse erfaringer fra andre brugere, der især peger på de negative elementer ved Googles skybaserede computer, som stadig har mange børnesygdomme.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird