For et års tid siden gik Lufthansa i luften med sit Flynet, hvor man kan bruge trådløst internet ombord på selskabets langdistance-fly. Til næste år vil Lufthansa også tilbyde internet-adgang på sine korte og mellemlange flyvninger.
I øjeblikket er det kun udvalgte langdistance-fly, der har Flynet, men det skal udvides til samtlige af de lange ruter inden udgangen af året. Denne service bygger på en kombination af satellit-antenner og trådløse basestationer i kombinationer.
Det ser ud til at Lufthansa har valgt en anden løsning til sin kommende internet-service på de korte ruter, der betegnes som et "Blackberry-Flynet". Det er altså især rettet mod smartphones og tavlecomputere - og det er de forretningsrejsende, der udgør den primære målgruppe.
I modsætning til det normale Flynet skal det nye system bruge en terrestrisk løsning, hvor flyet altså kommunikerer direkte med jorden - uden at man er nødt til at bruge en satellit.
I USA har flere flyselskaber som Delta og Virgin America allerede internet ombord, hvor flyet kommunikerer direkte med stationer på jorden. Hos Virgin America koster det mellem 10 og 13 dollar per flyvning, Lufthansa forlanger 10 euro i timen eller 20 euro for en hel flyvetur.
Ifølge Lufthansa kræver en sådan terrestrisk løsning at man kan etablere roaming-aftaler med alle lande som man flyver hen over. Så det er sværere at etablere en sådan løsning i Europa end i USA.
Det vil fortsat ikke være muligt at bruge Skype eller andre former for ip-telefoni, hvilket også er forbudt med det nuværende Flynet.
Lufthansa overvejer dog at installere udstyr så de rejsende kan sende og modtage sms-beskeder, men man ønsker ikke at forstyrre stilheden i kabinen med mobilsamtaler. Selvom det er muligt teknisk set.
Allerede i 2004 startede Lufthansa sit første pilotprojekt sammen med Boeing, Connexion, hvor de flyrejsende kunne surfe på nettet ombord. Men Boeing fandt aldrig en fungerende forretningsmodel for sin mobile internet-tjeneste og den blev opgivet i 2006.
Det var en stor fiasko for Lufthansa, som allerede havde ombygget 69 af sine fly med Connexion-udstyr. Nu forsøger flyselskabet sig så igen med Flynet-tjenesten.
Så er det ironisk at det nyeste, største og mest moderne fly i flåden - Airbus 380 - stadig mangler det trådløse internet. Her har man ikke fået de nødvendige certificeringer på plads, og det kan vare yderligere et års tid.
Det norske lavprisselskab Norwegian har også lanceret trådløst internet ombord på sine flyvninger.