Mange private internet-brugere benytter tjenesten Dropbox til at gemme deres filer og synkronisere mellem forskellige enheder, men Dropbox har indtil nu haft svært ved at vinde it-chefernes hjerter. Nu har Dropbox startet et nyt frontalangreb på erhvervsmarkedet med en ny funktion, Dropbox for Teams, der specifikt henvender sig til virksomheder.
Dropbox har selvfølgelig allerede infiltreret mange virksomheder - ligesom Skype, Gmail, iPhone og andre forbrugerrettede teknologier. Det er et fænomen, der kaldes for "consumerization". Det betyder at teknologier, der er udviklet til privatmarkedet, finder vej til de professionelle brugere - og det er ikke altid en god ting.
For it-cheferne risikerer at miste kontrollen over firmaernes data, hvis de enkelte medarbejdere selv opretter Dropbox-konti og flytter rundt på følsomme filer.
"Informationsteknologiens rolle ændrer sig grundlæggende, når folk kan få ordnet deres opgaver med ting som de selv betaler for. Dropbox er kun det seneste eksempel," siger analytiker Ted Schadler fra Forrester Research til New York Times.
Han tilføjer at Dropbox mangler den nødvendige sikkerhed og de administrative funktioner, som it-cheferne behøver.
Dropbox er kun en af mange tjenester som tilbyder lagring af filer, selvom firmaet stadig er kongen med 45 millioner brugere som gemmer mere end to milliarder filer om ugen.
Firmaet lover at man har den samme høje sikkerhed som banker - alle data er krypteret. Men i sidste ende er sikkerheden kun så god som dit kodeord. Nu arbejder man på et tofaktor-system, så man eksempelvis skal indtaste en kode sendt til mobiltelefonen.
Hos Dropbox anslår man at mindst én million virksomheder allerede benytter tjenesten - men spørgsmålet er altså, om it-cheferne hos den ene million firmaer faktisk er klar over det. Det kan også være, at medarbejderne selv har taget initiativ til at bruge Dropbox.
Den nye service, Dropbox for Teams, koster 795 dollar om året for fem brugere og giver adgang til 1 TB lagerplads, telefonisk support og mulighed for at it-afdelingen kan tilføje og fjerne brugere.
Men Forrester Research vurderer, at der er brug for nye sikkerhedsfunktioner hvis Dropbox for alvor skal slå igennem hos virksomheder.
Forleden kom det frem at Steve Jobs forsøgte at overtage Dropbox tilbage i 2009 - men uden held. I dag har firmaet en anslået værdi på mere end 20 mia. kr.