Google vil tjene penge på sine kort

Nu koster det penge at bruge Google Maps på sin hjemmeside, hvis trafikken er for stor.

Artikel top billede

Fra den 1. januar har Google ændret sine betingelser for udviklere som bruger Google Maps i deres egne applikationer og websider. Indtil nu har det været gratis at bruge kort-tjenesten og Google Maps er da også integreret på utallige hjemmesider.

De nye betingelser blev fremlagt i november, men træder først i kraft nu.

Det betyder at der nu gælder en trafikbegrænsning, og hvis man overskrider denne grænse skal man betale for at bruge API'en (Application Programming Interface).

Prisen afhænger af trafikken og den benyttede API og starter ved 4 dollar for hver 1.000 visninger der ligger ud over de første 25.000 visninger om dagen.

Ifølge Googles egne beregninger er det kun 0,35 procent af Maps-brugerne, der bliver ramt af denne ændring. Èn af de ramte hjemmesider er World Airport Codes, hvor udvikleren Neil Sweeney i sin blog fortæller at man vil skifte til den gratis kort-tjeneste OpenStreetMap.

Hos World Airport Codes har man valgt at satse på en blanding af Javascript Map, CloudMades Leaflet og OpenStreetQuest, der bruger det gratis kortmateriale fra OpenStreetMap.

Ifølge en artikel hos Technology Review har Googles beslutning om at tage penge for Google Maps fået mange udviklere til at søge gratis alternativer.

Den britiske ejendoms-søgemaskine Nestoria er også skiftet til OpenStreetMap, som bygger på frivillig arbejdskraft. Men kvaliteten skulle være den samme som Google Maps. En halv million brugere har allerede bidraget til kort-projektet.

I nogle dele af Europa skulle kortmaterialet i OpenStreetMap endda være mere detaljeret end i Google Maps.

Hos Nestoria har man regnet sig frem til, at man ganske enkelt ikke havde råd til at betale den pris som Google forlanger.

Der er allerede en Premium-konto hos Google Maps for de helt store brugere, som betaler mindst 10.000 dollar om året. Denne konto giver blandt andet adgang til teknisk support.

Men nu skal små og mellemstore virksomheder og private hjemmeside-ejere altså også til at betale, hvis deres sider med Google Maps tiltrækker for meget trafik.

En af de helt store Google Maps-brugere er Apple, der anvender Googles kort-tjenester i sine mobile produkter. Men Apple arbejder angiveligt på sin egen kortløsning - senest med købet af svenske C3 Technologies.

Hos Microsoft tilbyder man også en kort-tjeneste, Bing Maps, hvor brugerne skal betale hvis man overskrider et bestemt antal sessions.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car