Det kan system-udviklere lære af Angry Birds

Succesen fra iphone-spil skal puttes ind i ERP-systemer og CRM-programmer, mener Avanade.

Artikel top billede

Hvis du har spillet Angry Bird eller Wordfeud på din mobiltelefon, så kender du følelsen. Følelsen af at man bare have endnu et spil, før man lægger telefonen fra sig.

Hvad nu hvis man kunne få samme iver og glæder ind i dagligdags rutiner og arbejdsopgaver?

Det mener it-huset Avanade, sagtens at man kan. Selv de store forretningsløsninger (ERP og CRM-systemer), som firmaet laver, bør kunne dyppes i spilmekanismer. Buzzwordet er gamefication.

Ved at integrere spilelementer i arbejdsopgaverne kan virksomheder motivere medarbejderne og præge dem til at løse de forretningskritiske opgaver først.

"Vi ser de samme mekanismer i mange af de reklamebaserede spil, man kan downloade til sin iPad. Det er ikke svært at spille dem, men udfordringen er at få folk til at spille dem over lang tid. Det opnår man ved at give et mix af belønninger," siger Kaspar Christensen, der er it-konsulenthuset Avanades danske løsningsansvarlige for CRM.

Jagt kunderne før sengetid og byg København

Men hvordan ser en it-løsning, der er bygget med gamification i tankerne, ud i forhold til en it-løsning, der er bygget på traditionel vis?

Avanade har erfaring med at sælge løsninger til salgsafdelinger og helt konkret customer relation management-systemer (CRM) til call centre.

"I call centre kan man for eksempel arbejde med ting som "avarage call handling-time". Men det vil typisk blive opgjort over en større tidsperiode. Man kan gøre det mere dynamisk og mere betinget af den enkelte ansattes daglige rutiner, så han for eksempel kan få vist sine resultater for den sidste time og derfor mere bevidst om sine resultater," forklarer Kasper Christensen.

"Næste spring er at lave nogle opgaver, der har værdi ud fra et forretningsorienteret synspoint. I call centre er der for eksempel en periode fra kunderne spiser aftensmad til de lægger børnene i seng, hvor det er vigtigt at få fat i dem. Man kunne bygge systemet, så der er mange points for de ansatte at høste, hvis de får fat i personer i den periode," siger Kaspar Christensen.

"Det handler om, at store mål skal hakkes ned i mindre bidder."

Et andet eksempel på belønning kunne være at lade både den ansatte og kunder i den anden ende af røret besvare en kort evaluering efter opkaldet. Medarbejderen får så point alt efter, hvor præcist han eller hun var i stand til at gætte kundens tilfredshed.

Pointindsamlingen kunne så illustreres ved at lave et fælles mål for et call center-team, så de har mulighed for at "bygge" lokale landemærker, bygninger og broer, og i takt med at de løser sine opgaver, bliver bygningerne på scoreboardet bygget, som man kender det fra computerspil (Målet kunne være at bygge en virtuel model af København op fra grunden. Når et lille mål opnås bygges en vej. Når et større mål opfyldes, opbygges rådhuset osv.)

"Det er plat"

Men gamification bærer også en indbygget risiko for at blive plat og overfladisk. Hvis incitamenterne er ringe og udfordringer meningsløse, så mister det sin effekt.

Men forskning viser, at den type personlige og sociale mål i nogle sammenhænge kan være mere effektive end penge. Typisk i mindre udfordrende arbejde som kundesupport og arbejde i call centre.

"Gamification handler om at give medarbejderne en følelse af status. At man hele tiden kan nå nye niveauer og konkurrere med sig selv og sine kollegaer. Al forskning peger på, at den type udfordring motiverer langt mere end belønninger i kroner og øre," siger Kaspar Christensen fra Avanade.

En trend med potentiale

Avanade har ikke solgt løsninger med gamification til danske kunder endnu, men vil gerne trække sine globale erfaringer med at integrere gamification i CRM-systemer til Danmark.
Men gamification i forretnings-it er ikke nyt.

Danske Vertic Portals har for eksempel lavet løsninger til Microsoft, som ved hjælp af spil og udfordringer kan motivere ansatte til at lære.

Analysebureauet Gartner har tidligere anslået, at spille-teknologier vil snige sig ind i mange it-systemer frem mod 2014.

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S