Det kan system-udviklere lære af Angry Birds

Succesen fra iphone-spil skal puttes ind i ERP-systemer og CRM-programmer, mener Avanade.

Artikel top billede

Hvis du har spillet Angry Bird eller Wordfeud på din mobiltelefon, så kender du følelsen. Følelsen af at man bare have endnu et spil, før man lægger telefonen fra sig.

Hvad nu hvis man kunne få samme iver og glæder ind i dagligdags rutiner og arbejdsopgaver?

Det mener it-huset Avanade, sagtens at man kan. Selv de store forretningsløsninger (ERP og CRM-systemer), som firmaet laver, bør kunne dyppes i spilmekanismer. Buzzwordet er gamefication.

Ved at integrere spilelementer i arbejdsopgaverne kan virksomheder motivere medarbejderne og præge dem til at løse de forretningskritiske opgaver først.

"Vi ser de samme mekanismer i mange af de reklamebaserede spil, man kan downloade til sin iPad. Det er ikke svært at spille dem, men udfordringen er at få folk til at spille dem over lang tid. Det opnår man ved at give et mix af belønninger," siger Kaspar Christensen, der er it-konsulenthuset Avanades danske løsningsansvarlige for CRM.

Jagt kunderne før sengetid og byg København

Men hvordan ser en it-løsning, der er bygget med gamification i tankerne, ud i forhold til en it-løsning, der er bygget på traditionel vis?

Avanade har erfaring med at sælge løsninger til salgsafdelinger og helt konkret customer relation management-systemer (CRM) til call centre.

"I call centre kan man for eksempel arbejde med ting som "avarage call handling-time". Men det vil typisk blive opgjort over en større tidsperiode. Man kan gøre det mere dynamisk og mere betinget af den enkelte ansattes daglige rutiner, så han for eksempel kan få vist sine resultater for den sidste time og derfor mere bevidst om sine resultater," forklarer Kasper Christensen.

"Næste spring er at lave nogle opgaver, der har værdi ud fra et forretningsorienteret synspoint. I call centre er der for eksempel en periode fra kunderne spiser aftensmad til de lægger børnene i seng, hvor det er vigtigt at få fat i dem. Man kunne bygge systemet, så der er mange points for de ansatte at høste, hvis de får fat i personer i den periode," siger Kaspar Christensen.

"Det handler om, at store mål skal hakkes ned i mindre bidder."

Et andet eksempel på belønning kunne være at lade både den ansatte og kunder i den anden ende af røret besvare en kort evaluering efter opkaldet. Medarbejderen får så point alt efter, hvor præcist han eller hun var i stand til at gætte kundens tilfredshed.

Pointindsamlingen kunne så illustreres ved at lave et fælles mål for et call center-team, så de har mulighed for at "bygge" lokale landemærker, bygninger og broer, og i takt med at de løser sine opgaver, bliver bygningerne på scoreboardet bygget, som man kender det fra computerspil (Målet kunne være at bygge en virtuel model af København op fra grunden. Når et lille mål opnås bygges en vej. Når et større mål opfyldes, opbygges rådhuset osv.)

"Det er plat"

Men gamification bærer også en indbygget risiko for at blive plat og overfladisk. Hvis incitamenterne er ringe og udfordringer meningsløse, så mister det sin effekt.

Men forskning viser, at den type personlige og sociale mål i nogle sammenhænge kan være mere effektive end penge. Typisk i mindre udfordrende arbejde som kundesupport og arbejde i call centre.

"Gamification handler om at give medarbejderne en følelse af status. At man hele tiden kan nå nye niveauer og konkurrere med sig selv og sine kollegaer. Al forskning peger på, at den type udfordring motiverer langt mere end belønninger i kroner og øre," siger Kaspar Christensen fra Avanade.

En trend med potentiale

Avanade har ikke solgt løsninger med gamification til danske kunder endnu, men vil gerne trække sine globale erfaringer med at integrere gamification i CRM-systemer til Danmark.
Men gamification i forretnings-it er ikke nyt.

Danske Vertic Portals har for eksempel lavet løsninger til Microsoft, som ved hjælp af spil og udfordringer kan motivere ansatte til at lære.

Analysebureauet Gartner har tidligere anslået, at spille-teknologier vil snige sig ind i mange it-systemer frem mod 2014.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S