Artikel top billede

Det kan system-udviklere lære af Angry Birds

Succesen fra iphone-spil skal puttes ind i ERP-systemer og CRM-programmer, mener Avanade.

Hvis du har spillet Angry Bird eller Wordfeud på din mobiltelefon, så kender du følelsen. Følelsen af at man bare have endnu et spil, før man lægger telefonen fra sig.

Hvad nu hvis man kunne få samme iver og glæder ind i dagligdags rutiner og arbejdsopgaver?

Det mener it-huset Avanade, sagtens at man kan. Selv de store forretningsløsninger (ERP og CRM-systemer), som firmaet laver, bør kunne dyppes i spilmekanismer. Buzzwordet er gamefication.

Ved at integrere spilelementer i arbejdsopgaverne kan virksomheder motivere medarbejderne og præge dem til at løse de forretningskritiske opgaver først.

"Vi ser de samme mekanismer i mange af de reklamebaserede spil, man kan downloade til sin iPad. Det er ikke svært at spille dem, men udfordringen er at få folk til at spille dem over lang tid. Det opnår man ved at give et mix af belønninger," siger Kaspar Christensen, der er it-konsulenthuset Avanades danske løsningsansvarlige for CRM.

Jagt kunderne før sengetid og byg København

Men hvordan ser en it-løsning, der er bygget med gamification i tankerne, ud i forhold til en it-løsning, der er bygget på traditionel vis?

Avanade har erfaring med at sælge løsninger til salgsafdelinger og helt konkret customer relation management-systemer (CRM) til call centre.

"I call centre kan man for eksempel arbejde med ting som "avarage call handling-time". Men det vil typisk blive opgjort over en større tidsperiode. Man kan gøre det mere dynamisk og mere betinget af den enkelte ansattes daglige rutiner, så han for eksempel kan få vist sine resultater for den sidste time og derfor mere bevidst om sine resultater," forklarer Kasper Christensen.

"Næste spring er at lave nogle opgaver, der har værdi ud fra et forretningsorienteret synspoint. I call centre er der for eksempel en periode fra kunderne spiser aftensmad til de lægger børnene i seng, hvor det er vigtigt at få fat i dem. Man kunne bygge systemet, så der er mange points for de ansatte at høste, hvis de får fat i personer i den periode," siger Kaspar Christensen.

"Det handler om, at store mål skal hakkes ned i mindre bidder."

Et andet eksempel på belønning kunne være at lade både den ansatte og kunder i den anden ende af røret besvare en kort evaluering efter opkaldet. Medarbejderen får så point alt efter, hvor præcist han eller hun var i stand til at gætte kundens tilfredshed.

Pointindsamlingen kunne så illustreres ved at lave et fælles mål for et call center-team, så de har mulighed for at "bygge" lokale landemærker, bygninger og broer, og i takt med at de løser sine opgaver, bliver bygningerne på scoreboardet bygget, som man kender det fra computerspil (Målet kunne være at bygge en virtuel model af København op fra grunden. Når et lille mål opnås bygges en vej. Når et større mål opfyldes, opbygges rådhuset osv.)

"Det er plat"

Men gamification bærer også en indbygget risiko for at blive plat og overfladisk. Hvis incitamenterne er ringe og udfordringer meningsløse, så mister det sin effekt.

Men forskning viser, at den type personlige og sociale mål i nogle sammenhænge kan være mere effektive end penge. Typisk i mindre udfordrende arbejde som kundesupport og arbejde i call centre.

"Gamification handler om at give medarbejderne en følelse af status. At man hele tiden kan nå nye niveauer og konkurrere med sig selv og sine kollegaer. Al forskning peger på, at den type udfordring motiverer langt mere end belønninger i kroner og øre," siger Kaspar Christensen fra Avanade.

En trend med potentiale

Avanade har ikke solgt løsninger med gamification til danske kunder endnu, men vil gerne trække sine globale erfaringer med at integrere gamification i CRM-systemer til Danmark.
Men gamification i forretnings-it er ikke nyt.

Danske Vertic Portals har for eksempel lavet løsninger til Microsoft, som ved hjælp af spil og udfordringer kan motivere ansatte til at lære.

Analysebureauet Gartner har tidligere anslået, at spille-teknologier vil snige sig ind i mange it-systemer frem mod 2014.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere