Firma indrømmer: De stjålne Apple-koder kom fra os

Et e-bogsforlag indrømmer nu at være kilden til en million stjålne Apple-UDID'er.

Artikel top billede

I sidste uge kunne AntiSec offentliggøre én million Apple-UDID'er (Unique Device Identificer) ud af en datasamling på 12 millioner enhedskoder. UDID'en er en unik id-kode, som kan bruges til at identificere den enkelte iPhone, iPad eller anden Apple-enhed. AntiSec hævdede, at de mange koder kom fra en FBI-computer. Det blev dog afvist af det amerikanske forbundspoliti.

Nu ser det ud til, at kilden er fundet. Det er e-bogsforlaget Bluetoad, som selv bekræfter tyveriet af UDID'er i sin blog. Bluetoad fortæller at man har været offer for et cyber-indbrud for en uge siden, hvor angriberne fik fat i en samling med UDID'er.

Foruden UDID'en indeholder datasamlingen fra AntiSec også enhedens navn, som f.eks. "Hans Hansens iPad", og dermed er det altså muligt at identificere brugeren i mange tilfælde.

Bluetoad understreger, at man ikke samler følsomme oplysninger som kreditkort-numre eller medicinske data. Firmaet mener selv, at den konkrete privacy-trussel i forbindelse med de stjålne data er meget lille. Men en sikkerheds-ekspert har betegnet tyveriet som en katastrofe for brugerne.

I sin blog lover firmaet, at sikkerhedshullet nu er lukket, og man vil ikke længere opbevare UDID'er på sine servere.

Apple er allerede i gang med at udfase UDID'en. Tilbage i foråret fortalte Apple, at det er slut med at bruge den unikke id-kode i tredjeparts-applikationer.

Mange annoncenetværk har brugt UDID'en til at levere målrettede annoncer, hvor man kan spore den enkelte bruger på tværs af applikationer. Men koden bliver også brugt af spilnetværk og forskellige udviklerværktøjer.

UDID'en har længe været i søgelyset som en mulig privacy-trussel. I modsætning til en cookie kan den hverken ændres eller slettes. Den er direkte knyttet til telefonen eller tablet-pc'en, og brugeren kan ikke gøre noget for at forhindre, at applikationer har adgang til den.

Det betyder, at brugeren kan følges på tværs af applikationer og tjenester - blot ved at udlæse id-koden.

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil