Greenpeace kritiserer miljømærke til Apple-computere

De meget tynde ultrabooks må fortsæt bære miljømærket Epeat. Det har udløst en skarp kritik fra Greenpeace.

Efter en analyse af fem tynde ultrabooks fra Apple, Lenovo, Samsung og Toshiba har Epeat nu besluttet, at de overholder alle kravene til miljømærket. Det må tolkes som en klar sejr for Apple og et nederlag for alle dem, der har kritiseret selskabets sammenlimede produkter.

I juli besluttede Apple at trække sig fra miljøprogrammet Epeat (Electronic Product Environmental Assessment Tool).

For at få produkter godkendt under ordningen er der en række krav, der skal opfyldes, herunder at det skal være nemt at skille produkter ad med almindelige værktøjer og fjerne giftige komponenter som batterier.

Men de seneste Apple-produkter er meget svære at åbne og reparere. Tidligere i år kunne iFixit fortælle, at man aldrig har set en computer, der er så svær at opgradere som den seneste MacBook Pro med Retina-display.

På en skala fra 1 til 10, hvor 10 er det nemmeste at reparere, kan den nye MacBook ikke score mere end 1. Apple har brugt masser af lim og særlige skruer, som gør det meget svært at åbne computeren.

Apple valgte senere at ændre sin beslutning og vende tilbage til Epeat. Det skyldes formentlig, at mærket er en forudsætning for at sælge produkter til det offentlige i USA.

Her er det nemlig et krav, at 95 pct. af den elektronik, der bruges af offentlige institutioner, skal bruge Epeat-mærket. Flere af de store firmaer som Ford og mange universiteter kræver også, at produkter skal bære dette mærke.

I den seneste meddelelse fra Epeat fremgår det ikke, hvilke konkrete ultrabook-modeller man har testet, men det ser ud til, at kriterierne er blødet så meget op, at alle computere kan få mærket.

Der er blandt andet et krav til, at computeren kan "opgraderes" med ny hardware - men det betyder nu blot, at der skal være en "ekstern udgang", hvor man kan udvide kapaciteten. En simpel usb-port er altså nok.

Det er også et krav, at kabinet og batteri skal kunne fjernes nemt med almindelige værktøjer, og det skulle også være opfyldt i alle modellerne. Ifølge Epeat tager det maksimalt 20 minutter at åbne kabinettet, og batteriet kan fjernes på et par minutter.

Men det fremgår altså ikke, om Epeat kun har testet Macbook Air eller Retina-modellen, hvor batteriet er klæbet fast.

Det har fået Greenpeace til at kritisere Epeat for at "bøje sig" for kravene fra producenterne. Epeat har godkendt tvivlsomme produkter, som blot vil få bjergene af elektroskrot til at vokse endnu mere.

"Apple ville ændre Epeat standarderne, fordi de vidste, at deres Macbook Pro med Retina-display ikke kunne opfylde kravene i juli. Nu har Epeat ændret sine regler, så de også passer til Macbook Pro og ultrabooks. Er det et tilfælde?" spørger it-analytiker Casey Harrell fra Greenpeace.

Han mener, at Epeat skaber forvirring hos forbrugere og virksomheder, som vil købe grøn elektronik, og sender et signal til producenterne om, at de kan fortsætte med at sælge produkter, som er meget svære at reparere og opgradere. I stedet for at skifte batteriet vil forbrugerne blot købe en ny computer - en sejr for producenterne, men et nederlag for miljøet.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens it-ressourcer – sådan tiltrækker og fastholder I de bedste medarbejdere.

Danmark kommer til at mangle 19.000 it-specialister frem mod 2030 – og det kommer til at hæmme de danske virksomheders forretningsevne. På konferencen vil du få inspiration til og konkret viden om, hvordan du får fat i og fastholder de bedste it-profiler i et marked med høj efterspørgsel og relativt få ansøgere.

22. november 2018 | Læs mere


Roundtable: Muligheder og gevinster med RPA

RPA - robot proces automation - er for alvor på vej frem i mange organisationer: Der er meget store muligheder for de fleste organisationer i software-robotter, der er relativt nemme at opsætte.

22. november 2018 | Læs mere


CRM: Bedre og mere effektiv kundehåndtering i en digital tidsalder

Hør om implementering, processer og forandringsledelse - og få et indblik i helt konkrete løsninger, værktøjer og lær hvordan du får effektiviseret den interne administration og løftet kundeoplevelsen

27. november 2018 | Læs mere





Premium
IBM kommer med kortfattet kommentar: "Vi påtænker at nedlægge cirka 90 stillinger"
IBM bekræfter nu, at selskabet internt har annonceret, at det vil nedlægge omkring 90 stillinger. Den amerikanske virksomhed forsøger at nedbringe antallet af stillinger, lyder det.
Computerworld
Danske tech-topfolk blæst bagover efter besøg i Kina: Danmark er nødt til at gøre noget
Danmark skal i den grad op i gear, hvis ikke vi skal køres helt bag ad dansen af Kina, lyder det fra bekymrede danske techfolk efter besøg i Kina.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.