Sådan vil Google vinde software-krigen mod Apple

Selv om du har en iPhone, bruger du sandsynligvis software fra Google. Læs her, hvordan Google bruger sine apps til at få skovlen under Apple.

Artikel top billede

Apple eller Google? De fleste smartphone-købere vælger enten en iPhone eller en Android-mobil. Men faktisk behøver man ikke vælge mellem de to. Man kan sagtens købe en iPhone og fylde den med Google-software. Samtidig med, at Apple har fjernet Google Maps og Youtube fra de forudinstallerede applikationer i iOS, har Google forstærket sin indsats for at udvikle nye apps til iPhone og iPad. Google søger også efter flere udviklere, der skal skabe nye iOS-apps, skriver New York Times.

I sidste måned kom Google med sin Google Maps app til iOS, der fungerer som et alternativ til det udskældte Apple Maps, og det har været den mest downloade app til iPhone det meste af måneden. Google har også frigivet en YouTube app, en iPhone-version af sin Chrome browser og bedre software for at få adgang til Gmail. Google har omkring to dusin apps i Apple's App Store, og flere af dem fås i særlige versioner til iPad.

Dermed hjælper Google altså med at gøre konkurrentens platform bedre med sine applikationer. Det kan virke som en mærkelig strategi. Men analytikere peger på, at de mange iPhone-brugere udgør et stort marked for Google, som henter den største del af sin omsætning på online-annoncer. Desuden kan man samle data fra iOS-brugerne, der kan hjælpe med at forbedre Googles produkter.

Det er også en fordel for Apple, fordi Google er med til at gøre iPhone mere interessant for kunderne. Efter fadæsen med Apples egen kort-tjeneste måtte selskabet anbefale at bruge kort fra konkurrenterne.

Men risikoen er samtidig, at brugerne bliver så glade for Google, at de vælger helt at skifte til Android-platformen. Google "stjæler" altså brugere fra Apple - først med sine apps, og så med Android.

"Den bedste måde til at få brugere over på disse enheder er at få dem til at bruge dine tjenester. Find dem hvor de er, få dem til at bruge disse tjenester og gør dem klar til at bruge enheder, der kan det samme som iPhone," siger analytiker Chris Silva fra Altimeter Group.

New York Times bruger som eksempel en 25-årig iPhone-køber, der starter med at downloade alle Googles vigtigste apps, herunder Gmail, Chrome og Google Maps. Han mener ganske enkelt, at de er meget bedre end Apples egne apps, der følger med telefonen.

Det er altså ikke softwaren, der har fået kunden til at vælge en iPhone - det er kun telefonens hardware. Så er skridtet ikke langt til at købe en Android-mobil næste gang, og Google har vundet endnu en bruger til sin platform.

Den nu afdøde Apple-chef Steve Jobs ønskede da heller ikke at godkende Google-apps, der ville erstatte kernefunktioner i iPhone. Men i dag tillader Apple, at Google f.eks. kan tilbyde en alternativ browser til iOS.

Apple har fjernet de forudinstallerede Google-apps, men det har blot fået brugerne til at downloade dem i stor stil i App Store. Alene i de første 48 timer blev Google Maps til iPhone downloadet mere end 10 millioner gange.

I november var der 11,8 millioner unikke brugere på den nye Youtube-app alene i USA og 6,4 millioner brugere på Google Search app'en til iOS. Google har også tilføjet en Siri-lignende funktion til sin søgeapplikation til iPhone.

Samtidig søger Google efter nye iOS-udviklere, og dermed ser det ud til, at Apple får kamp til stregen - i hvert fald når det gælder software. En Google-udvikler sammenligner udviklingen af iOS-apps med at "arbejde bag fjendens linier".

Det store spørgsmål for Apple er så, om Googles mange apps til iPhone og iPad faktisk er trojanske heste, der smugler androider ind i Apples hermetisk lukkede fæstning.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Sektionsleder for Systemer i PET

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job