Sådan vil Google vinde software-krigen mod Apple

Selv om du har en iPhone, bruger du sandsynligvis software fra Google. Læs her, hvordan Google bruger sine apps til at få skovlen under Apple.

Artikel top billede

Apple eller Google? De fleste smartphone-købere vælger enten en iPhone eller en Android-mobil. Men faktisk behøver man ikke vælge mellem de to. Man kan sagtens købe en iPhone og fylde den med Google-software. Samtidig med, at Apple har fjernet Google Maps og Youtube fra de forudinstallerede applikationer i iOS, har Google forstærket sin indsats for at udvikle nye apps til iPhone og iPad. Google søger også efter flere udviklere, der skal skabe nye iOS-apps, skriver New York Times.

I sidste måned kom Google med sin Google Maps app til iOS, der fungerer som et alternativ til det udskældte Apple Maps, og det har været den mest downloade app til iPhone det meste af måneden. Google har også frigivet en YouTube app, en iPhone-version af sin Chrome browser og bedre software for at få adgang til Gmail. Google har omkring to dusin apps i Apple's App Store, og flere af dem fås i særlige versioner til iPad.

Dermed hjælper Google altså med at gøre konkurrentens platform bedre med sine applikationer. Det kan virke som en mærkelig strategi. Men analytikere peger på, at de mange iPhone-brugere udgør et stort marked for Google, som henter den største del af sin omsætning på online-annoncer. Desuden kan man samle data fra iOS-brugerne, der kan hjælpe med at forbedre Googles produkter.

Det er også en fordel for Apple, fordi Google er med til at gøre iPhone mere interessant for kunderne. Efter fadæsen med Apples egen kort-tjeneste måtte selskabet anbefale at bruge kort fra konkurrenterne.

Men risikoen er samtidig, at brugerne bliver så glade for Google, at de vælger helt at skifte til Android-platformen. Google "stjæler" altså brugere fra Apple - først med sine apps, og så med Android.

"Den bedste måde til at få brugere over på disse enheder er at få dem til at bruge dine tjenester. Find dem hvor de er, få dem til at bruge disse tjenester og gør dem klar til at bruge enheder, der kan det samme som iPhone," siger analytiker Chris Silva fra Altimeter Group.

New York Times bruger som eksempel en 25-årig iPhone-køber, der starter med at downloade alle Googles vigtigste apps, herunder Gmail, Chrome og Google Maps. Han mener ganske enkelt, at de er meget bedre end Apples egne apps, der følger med telefonen.

Det er altså ikke softwaren, der har fået kunden til at vælge en iPhone - det er kun telefonens hardware. Så er skridtet ikke langt til at købe en Android-mobil næste gang, og Google har vundet endnu en bruger til sin platform.

Den nu afdøde Apple-chef Steve Jobs ønskede da heller ikke at godkende Google-apps, der ville erstatte kernefunktioner i iPhone. Men i dag tillader Apple, at Google f.eks. kan tilbyde en alternativ browser til iOS.

Apple har fjernet de forudinstallerede Google-apps, men det har blot fået brugerne til at downloade dem i stor stil i App Store. Alene i de første 48 timer blev Google Maps til iPhone downloadet mere end 10 millioner gange.

I november var der 11,8 millioner unikke brugere på den nye Youtube-app alene i USA og 6,4 millioner brugere på Google Search app'en til iOS. Google har også tilføjet en Siri-lignende funktion til sin søgeapplikation til iPhone.

Samtidig søger Google efter nye iOS-udviklere, og dermed ser det ud til, at Apple får kamp til stregen - i hvert fald når det gælder software. En Google-udvikler sammenligner udviklingen af iOS-apps med at "arbejde bag fjendens linier".

Det store spørgsmål for Apple er så, om Googles mange apps til iPhone og iPad faktisk er trojanske heste, der smugler androider ind i Apples hermetisk lukkede fæstning.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Senior Sales Specialist

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil