Media Markt fanget i at linke til fixet pris-tjek

Vi er billigere, skriger Media Markt ud til kunderne. Som argument linker firmaet til en prissammenlignings-database - men her fortæller man ikke hele sandheden.

Artikel top billede

Med en stor onlineoffesiv fortæller den tyske retailforhandler Media Markt til alle og enhver, at de er billigere end konkurrenterne. Kunderne får endda lov til at tjekke Media Markts påstand realtime. Under varerne på den tyske storforhandlers hjemmeside er der nemlig direkte link til prissammenligner på det tyske prissammenligningssite idealo.de.

Men historien holder ikke fuldstændig vand. Det tyske forhandlermedie CRN har nemlig gået den tyske storforhandler efter i sømmene. CRNs tjek afslørede, at nogle af de prissammenligninger som Media Markt linker til er fixede.

I et eksempel med en Motorola Razr mobiltelefon linker Media Markt til en søgning, hvor de selv kommer øverst i søgningen, som den billigste (362 Euro). Og dog. Media Markt kommer øverst i søgningen, men i selve listen kommer Amazon ud med lavere pris end Media Markt (359 Euro).

Ikke nok med det. CRN foretog også en søgningen uden at gå via Media Markts direkte link ind på Idealo.de. Og her bliver resultatet endnu mindre flatterende for Media Markt. Her dukker pludselig en helt ny spiller, Base, op på listen med en endnu lavere pris - nemlig 349 Euro.

Ifølge tyske CRN er der derfor snarere tale om billige tricks end lave priser.

Metoden er dog ifølge tyske CRN ikke uden for lovens grænser, selv om kunderne forledes til at tro, at det forholder sig sådan.

Media Markt har nemlig lavet nogle forbehold, der gør det svært at ramme dem gennem tysk lovgivning. Desuden er der den detalje, at hvis man ser godt efter de søgeresultater, som Idealo.de viser på sin hjemmesider, så er Media Markts tilbud mærket "annonce".

Tyske CRN konkluderer derfor, at man ikke længere skal tro på "uafhængige" prissammenligninger.

Læs mere:

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra Salesforce

Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job