3 bekræfter: Sms-beskeder går tabt med 4G-forbindelse

Risiko for dansk sms-kaos: Beskeder når ikke frem, når der bruges 4G.

Artikel top billede

Foto: Robert Hendel.

En stor del af dine sms-beskeder går sandsynligvis tabt, hvis du bruger teleselskabet 3's 4G-netværk (LTE).


Stine Green Paulsen, kommunikationschef hos 3, bekræfter nu over for ComON, at 3 i øjeblikket er ramt af et problem, der betyder, at sms-beskeder ikke når frem til modtageren, hvis selskabets 4G-net bliver anvendt.

Et forsøg som ComON udførte tirsdag viste, at otte ud af 20 afsendte sms-beskeder gik tabt, når de blev afsendt fra en 3G-telefon til en 4G-telefon.

"Da vi talte sammen i går, virkede det ikke, som om der var noget problem. Men nu har vi fået flere meldinger om folk, der oplever, at deres sms-beskeder ikke når frem, og vi kan se, at der er et reelt problem. Jeg oplevede det faktisk også selv i aftes," siger Stine Green Paulsen.

Ikke kun iPhones

Selv om problemet blev identificeret, umiddelbart efter at Apple åbnede for brug af 4G-nettet på iPhone 5-telefoner i Danmark, er problemet ikke isoleret til Apple-telefoner, men opstår tilsyneladende ved brug med alle slags 4G-telefoner.

ComON skrev tidligere, at problemet opstår, når beskederne sendes på tværs af 3G- og 4G nettet. 

Men ifølge Stine Green Paulsen er problemet og dets årsag endnu ikke identificeret. På nuværende tidspunkt ved selskabet blot, at problemet opstår, når der er en 4G-telefon involveret.

Hun ved endnu ikke, om problemet kun opstår, når der kommunikeres mellem to telefoner på 3's netværk, eller om det er tilstrækkeligt, at blot den ene telefon anvender 3's net. Men en 3-kunde oplyser til ComON, at han også oplever, at beskeder går tabt, når de afsendes til ham fra andre netværk end 3's. 


Ved ikke, hvornår problemet er løst
3 kan heller ikke sige noget om, hvornår problemet forventes at være løst.

"Det kan vi først sige, når vi kender problemets årsag. Men jeg kan sige, at vores teknikere i øjeblikket arbejder på højtryk for at få det løst," siger hun.

Indtil da vil iPhone-brugere sandsynligvis kunne undgå at blive ramt af problemet, hvis de vælger at afsende iMessages i stedet for sms-beskeder. Men som bekendt kan iMessages kun anvendes mellem Apple-enheder.

Er du i tvivl om hvorvidt du afsender iMessages, kan en iMessage genkendes på, at taleboblen er blå i stedet for grøn i din iPhones besked-app.

Læs også:

Sms-beskeder går tabt: 3 ramt af 4G-koks efter iPhone-opdatering 

 Nu får din iPhone 4G: iOS 6.1 er klar til download

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S