Skat jagter moms-snyd i webbutikker

En stor del af den danske e-handel går til udlandet. Nu vil Skat kigge nærmere på de udenlandske netbutikker.

Artikel top billede

Den danske detailhandel flytter i stigende grad ud på nettet, men mange ordrer ender hos udenlandske netbutikker. De seneste tal fra Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) viser, at danskerne købte for 51 mia. kr. på nettet i 2012, og en femtedel af disse penge landede hos udenlandske netbutikker.

FDIH har i den forbindelse opfordret Skat til at sikre, at netbutikker i EU afregner dansk moms, når de er forpligtet til det. Nu har Skat taget bolden op og indledt en større kampagne, hvor man vil se nærmere på de udenlandske butikker.

Skat fortæller, at der er konstateret eksempler på, at netbutikker, som retter hele salget mod danske kunder, anvender udenlandske domæner og serverplaceringer i et forsøg på at undgå at betale de korrekte danske skatter. Her er der altså tale om en proforma-flytning til udlandet, hvor formålet udelukkende er at slippe for at betale skatter og afgifter.

Skat har i 2012 undersøgt over 200 udenlandske sites, og i mere end 40 tilfælde er der rettet henvendelse til udenlandske skattemyndigheder om assistance. Det har skaffet 27 millioner kroner i kassen.

I 2013 vil Skat nu målrettet sætte ind over for netbutikker, der omgår de danske skatteregler. Det skal sikre at reglerne overholdes af udenlandske butikker, der driver virksomhed i Danmark, og at webbutikker ikke proforma flytter deres aktiviteter til udlandet.

Skats søgerobot har foreløbigt fundet omkring 500 sites, der nu skal undersøges nærmere. Der skal fokuseres på hjemmesider med særlige betalingsformer og hjemmesider, der umiddelbart virker mistænkelige. Det kan f.eks. være salg af ulovlige varer.

Der gælder de samme regler for e-handel og for fysisk salg - men forskellen er blot, at webbutikker er nemmere at flytte end fysiske butikker.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S