Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Sådan tjener du penge på dit hardwaresalg

Myten om, at man ikke kan tjene penge på at sælge hardware, holder ikke, lyder det fra to it-virksomheder. Her giver de opskriften på, hvordan man lokker kunderne væk fra de store konkurrenter.

Fokusering og et højt serviceniveau over for kunderne er den medicin, som kan få en hardware-forretning til at vokse og skabe fornuftig indtjening. Sådan lyder budskabet fra to dedikerede hardware-pushere, som har gjort salg af hardware til deres primære forretningsområde.

I flere år har det været et vedtaget dogme, at hardwaresalg på grund af lave og stadigt faldende indtjeningsmargener kun kan hænge økonomisk sammen, hvis man er en kæmpevirksomhed med store salgsvolumener - som for eksempel de to mastodonter Atea og Dustin.

Men sådan behøver det ikke være.

Hos den østjyske it-virksomhed ED-Data markedsfører man sig ganske vist som totalleverandør, men salg af hardware og standard-software udgør omkring tre fjerdedele af den samlede omsætning, som det seneste år nåede op på 87 millioner kroner - en stigning på godt 40 procent - uden at det er gået ud over indtjeningen. I ED-Datas seneste regnskab mundede det ud i et overskud før skat på omkring halvanden million kroner.

"Der har været det helt klassiske billede af, at man ikke kan tjene penge på at sælge hardware. Men hvis man er cost-effektiv og leverer en god service til kunderne, så er man godt i gang. Så vi har fået en pæn tilgang af nye kunder, men vi er også meget offensive," siger ED-Datas direktør Philip Davidsen.

Han fortæller, at virksomheden har mere end en halv million varenumre på sin webshop, og allerede nu kan han se, at væksten i ED-Data fortsætter med en forventet omsætning i indeværende regnskabsår på mellem 125 og 150 millioner kroner.

"Vi har ikke ændret på strategien"

Hos Glostrup-virksomheden Netsolutions, der markedsfører sig som totalleverandør af hardware beretter salgsdirektør Oktay Ilgöy også om vækst. I løbet af 2013 har man lavet samhandelsaftaler med flere større kunder, som tidligere netop har handlet hos mastodonter som Atea og Dustin.

"Vi har ikke ændret på strategien. Men kunderne har fundet ud af, at vores service og hurtige respons ikke er noget, de kan få hos den større forhandler. Hvis de skal bruge et kabel eller en adapter, så har sælgeren en tendens til at nedprioritere det. Men for kunden kan et kabel til 100 kroner være lige så vigtigt som at få installeret en server eller en printer til 5-10.000 kroner," siger Oktay Ilgöy.

Han fortæller, at Netsolutions i 2013 i sit endnu ikke reviderede regnskab har øget omsætningen med godt 40 procent til omkring 35 millioner kroner med et lille overskud.

Oktay Ilgöy erkender da også, at overskuddet på hardware salg kunne være bedre.

"Kunden skal jo have et argument for at skifte. Når vi får nye kunder, er det også en investering, hvor vi de første mange måneder ikke tjener det helt store. Ud over god service er prisen stadig en vigtig parameter. Kunsten er, at vi med tiden får mere af deres forretning ind, og det kan vi så tjene bedre penge på," siger Oktay Ilgöy.

Hos ED-Data peger Philip Davidsen på, at åbenhed om kredit-rating og virksomhedens økonomi også har stor betydning for kundernes valg af leverandør.

"Når vi kommer ud til kunderne, har de screenet os på forhånd, så de kan være sikre på, at vi har orden i økonomien. Det betyder, at du er foran på point, når du kommer ind ad døren. Bare det, at kunden kan se et logo med vores kredit-rating på vores hjemmeside, giver en fordel," siger han.

"Det meste handler om god sober opførsel. Man er selvfølgelig også købmand, der skal tjene penge. Det ved kunden også godt. Så det er en fin balance," siger Philip Davidsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk it-sikkerhedsdag – Identificer, beskyt og forsvar

Trusselsbilledet er rødglødende og it-sikkerhedslandskabet har aldrig været mere anspændt end nu. Flere organisationer end nogensinde før bliver som følge udsat for cyber-angreb, der er udført af professionelle og målrettede hackere Vi tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

23. august 2022 | Læs mere


Strategisk it-sikkerhedsdag – Identificer, beskyt og forsvar

Trusselsbilledet er rødglødende og it-sikkerhedslandskabet har aldrig været mere anspændt end nu. Flere organisationer end nogensinde før bliver som følge udsat for cyber-angreb, der er udført af professionelle og målrettede hackere Vi tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

25. august 2022 | Læs mere


CIO Trends 2022: Sådan arbejder de dygtigste CIOs med ledelse, organisation og strategi

Sparringspartner, forretningsudvikler, projektleder, evangelist, strateg og ikke mindst chef. CIO-rollen er under voldsom forandring – hvor især ledelses- og strategidelen får stadig større plads i de komplekse it-organisationer.

30. august 2022 | Læs mere






CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital
Job & Karriere
Her er Netcompanys nye hovedkvarter: Flytter til ikonisk adresse i hjertet af København - kommer til at betale million-leje