Derfor giver Netflix alle de andre bøllebank

På et år har Netflix sat sig på tronen som kongen over streaming af film og tv-serier. Vinderopskriften? Det handler om indhold, brugervenlighed og om at ramme det helt rigtige momentum.

Artikel top billede

For nylig fremlagde DR Medieforskning en rapport, der afslører, at Netflix på lidt over et år fuldkommen har tromlet konkurrenterne.

Streamingtjenesten er den absolut mest populære herhjemme, og der er ingen, som i øjeblikket reelt kan true den nykronede konge.

Rapporten fra DR Medieforskning konkluderer desuden, at det er forbløffende, at tjenesten er mere populær end flere danske tv-stationer.

Målt på antal seerminutter er Netflix den sjette mest sete tv-kanal i Danmark foran blandt andre TV2 News og Kanal 5.

Imponerende da vi danskere gennem tv-pakker har adgang til utallige kanaler, mens man skal foretage et aktivt valg og betale hver måned for udelukkende at få adgang til Netflix.

Frivillige ambassadører

Netflix' succes og bøllebank til de konkurrerende streamingtjenester kommer dog ikke som noget stort chok.

Allerede da amerikanerne i midten af oktober 2012 officielt åbnede danskernes adgang til tjenesten, var der store forventninger.

Faktisk havde adskillige it-kyndige danskere allerede stiftet bekendtskab med den amerikanske udgave af Netflix, som er nem at få adgang til, hvis man fusker lidt med sin internetopsætning.

Det kan du læse mere om i denne guide.

Derfor var kendskabet til streamingtjenesten ikke lig nul, og Netflix havde leveret så god en oplevelse, at flere danskere allerede før den officielle lancering herhjemme var blevet en slags frivillige ambassadører og talte positivt om den.

HBO Nordic kiksede

Introduktionen af Netflix gik stort set smertefrit, og det skyldtes ikke mindst, at streamingtjenesten siden 2008 har fungeret i USA og høstet værdifulde erfaringer.

Fra dag ét virkede den på en lang række produkter lige fra iPad til Android-mobiler og spillekonsoller.

Anderledes forholdt det sig med konkurrenten HBO Nordic, som meldte sin ankomst i Danmark samtidig med Netflix i efteråret 2012.

På papiret to jævnbyrdige modstandere, hvor HBO Nordic umiddelbart havde flest kvalitetsserier, mens Netflix havde det største udvalg af film og tv-serier.

HBO Nordic meldte ud, at tjenesten også ville fungere på adskillige platforme ligesom Netflix, men det var den slet ikke gearet til, og amerikanerne måtte udskyde lanceringen flere gange og uddele en gratis kvajeomgang.

Da tjenesten endelig dukkede op, fungerede den langt fra optimalt, og det gjorde ikke vreden mindre, at man var nødt til at binde sig i et halvt år.

Det hele endte i en gigantisk nedsmeltning for HBO Nordic, hvor forventningsfulde kunder blev slemt skuffede, og nogle følte sig endda snydt og rasede ud på Facebook.

Ikke mindst da HBO kort før lanceringen indgik en aftale med Samsung, som gav kunder hos den sydkoreanske elektronikgigant hurtigere adgang end de trofaste fans af HBO's serier, som havde været skrevet på venteliste, lige siden HBO Nordic var blevet annonceret.

Alt i alt en frygtelig lancering, der må stå som skræmmeeksempel på, hvordan man ikke skal gøre.

Og tallene fra DR Medieforskning afslører, at interessen for HBO Nordic i dag er forsvundet: Mens 19 procent af de danske husstande har et abonnement til Netflix, er det blot én procent, som har et abonnement til HBO Nordic.

Et ulvekor af hylende unger

Det er dog ikke udelukkende en teknisk knockout, der har sikret Netflix massiv succes i Danmark.

For det handler lige så meget om brugervenlighed, og den amerikanske tjeneste har gjort det nemt at komme i gang: den første måned er gratis - og der er ingen binding.

Derfor har der været god mulighed for at snuse til fænomenet Netflix og sidenhen smide 79 kroner om måneden for et abonnement.

Noget som omkring 450.000 husstande i dag gør ifølge DR Medieforskning.

Abonnementet giver adgang til et enormt katalog af film og tv-serier, selv om man ofte skal kigge langt efter nye film.

Samtidig må vi danskere nøjes med mindre indhold end amerikanerne, og vi må også vente længere på nye titler.

Det kan dog let omgås, uden man behøver have det store it-kørekort.

Et abonnement til familien

Netflix har samtidig valgt ikke at spænde unødigt ben for brugerne, og det er tilladt, at to personer kan være logget ind på to forskellige enheder med samme brugernavn samtidig.

Det betyder, at det er muligt og lovligt at dele et abonnement i familien, så far kan se action på fladskærmen i stuen, mens ungerne ser tegnefilm på iPad'en.

Netop børneuniverset har Netflix gjort en del ud af, og det er ganske enkelt godt tænkt - og børnene kan rent faktisk finde ud af bruge det uden hjælp fra voksne.

Brugervenligheden er ganske enkelt i top, når selv børn i to-tre års alderen kan sidde med en iPad og selv betjene tjenesten.  

Og der er med det samme minuspoint på far-kontoen og et ulvekor af tudende børn, hvis Netflix-abonnementet opsiges, og ungerne nu ikke længere har adgang til alle deres favoritserier, når de først har vænnet sig til streaming.

Netflix er altså - måske modsat et abonnement på musiktjenesten Spotify - ofte noget, man er fælles om i familien.

Selv om man bruger det individuelt og forskelligt.

Det er formentlig også årsagen til, at Netflix på lidt over et år har fundet vej til flere hundredetusinde hjem.

Ny måde at se tv på

Der er dog også en ting, som Netflix har været heldig (eller måske dygtig) til at ramme - nemlig et momentum for en hel ny måde at se film og tv-serier hjemme i sofaen.

Der var engang, da det udelukkende var tv-stationernes programplanlæggere, der dikterede, hvornår du kunne se en film eller en tv-serie - ellers var det op på scooteren og ned på tanken efter film.

Men efterhånden er vi med internettet blevet vant til at bestemme selv, hvad vi vil se, og hvornår vi vil se det.

Måske er vi også blevet en smule mere utålmodige i forhold til det traditionelle tv-program - eller flow-tv som det også kaldes.

Hvorfor vente til klokken 21.00 med at se en film, hvis du allerede er klar klokken 20.23? Hvorfor spilde tiden?

En undersøgelse fra sidste år foretaget af YouGov viste i øvrigt, at danskerne i stigende grad er utilfredse med flow-tv på grund af reklamepauser og genudsendelser.

Eksperter peger desuden på, at den traditionelle form for tv med programplanlægning går en svær fremtid i møde.

Modsat tv-kanaler kan man via streamingtjenester som Netflix slippe for at få serveret en tv-serie i småbidder uge efter uge.

Det hele kan indtages i store mængder, og det er muligt hurtigt at få set en hel sæson af en tv-serie. Det kaldes også binge-watching.

Du er altså selv styrmand for programplanlægningen, og den tilpasses dine individuelle behov og ønsker.

Dermed rammer Netflix tidsånden, hvor vi i øjeblikket i stigende grad selv sørger for at stykke vores medieforbrug sammen, så det passer ind i vores hverdag.

Egenproducerede serier 
DR Medieforsknings rapport peger på, at Netflix har oplevet en enorm vækst det seneste år, men at den nu er mere moderat. 

Der er dog ingen tvivl om, at Netflix har givet konkurrenterne solide tæsk, og det er svært at se, hvilken anden streamingtjeneste som kan komme blot i nærheden af at spolere amerikanernes succes.

Samtidig skal tv-stationerne til at holde ekstra øje med Netflix, hvis de ikke også skal have seriøse prygl.

Streamingtjenesten har skruet op for egenproduktionen af tv-serier som den anmelderroste "House of Cards" med Kevin Spacey i hovedrollen, og det er med til at give Netflix et lidt mere friskt udtryk og ikke mindst nyt og unikt indhold.  

Samtidig er Netflix på vej med streaming i 4K - det nye HD-format, som også kaldes Ultra HD (UHD).

I en tid hvor tv-stationerne fortsat sender i 720p, vil Netflix altså kunne tilbyde indhold i ni gange højere opløsning.

Dermed går udviklingen over nettet langt hurtigere end via antennestikket, og Netflix vil være en af de første indholdsleverandører med film og tv-serier, som er skræddersyet til de nye 4K-fladskærme, der uden tvivl vil fylde rigtig meget på butikshylderne de kommende år.

Hvis komprimeringen af de streamede film og tv-serier ikke er alt for hård, vil du altså få et markant flottere og mere detaljeret billede med Netflix i forhold til dit nuværende tv-signal.

Det vil næppe gøre streamingtjenestens succes mindre.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S