Prøvekørt: Samsungs hemmelige Oculus Rift-brille - bare tag mine penge nu

Vi har prøvet Samsungs helt nye Galaxy Gear VR, et virtual reality headset udarbejdet sammen med Oculus Rift. Og vores udsendte medarbejder havde svært ved at slippe brillen igen.

Jeg sidder i et mørkt rum.

Jeg kan høre latter omkring mig. Jeg vender hovedet og ser fire hvide cirkusartister. En kridhvid ballerina danser op ved siden af mig på min højre side og peger i retning af scenen, som pludselig er foran mig.

To akrobater titter frem. Den ene mere gestikulerende end den anden, og de hejser sig op i det reb, som jeg kunne følge med mit hoved ned fra loftet. Mit hoved drejer, da jeg pludselig igen hører en lyd fra venstre. En klovn sidder og spiser popcorn, men kaster dem fra sig i overraskelse over, at en af akrobaterne er ved at falde ned fra rebet.

Troede jeg. Mit blik er igen rettet stift mod loftet, hvor den ene akrobat har grebet den anden med et selvsikkert smil på læben. Sikkert kaster han den anden op mod rebet, som de begge efterfølgende kurer ned ad, bukker dybt og går ud til klapsalver fra klovnene, der siddende omkring mig. Ballerinaen til højre åbner sin paraply, nejer, smiler og går.  

Jeg tager brillerne af mit hoved og blinker, så mine øjne igen vænner sig til virkeligheden. Jeg er tilbage i det fyldte, dårligt oplyste showroom i Berlin, hvor en anden journalist næsten savlende flår Samsungs nye Gear VR-headset ud af hænderne på mig. 

Stille rejser jeg mig op fra stolen og går ned i menneskemængen. På podiet hvor jeg sad, sidder en række andre journalister med headsets på og vrider og drejer hovedet for at se de samme klovne, akrobater og effekter som jeg. Næsten alle har det samme imponerede udtryk malet i ansigtet, når de tager headsettet af. 

"Pis," tænker jeg. "Hvordan forklarer jeg lige kæresten derhjemme, at vinterens ferie er aflyst, fordi jeg kommer til at købe et par VR-briller?"

"If you cant beat them, join them"
Længe har rygterne kørt om et VR-headset fra Samsung - som et angreb mod det forventede duopol, som VR-pioneren Oculus Rift og Sonys Project Morpheus til PlayStation 4 forventes at få. 

Derfor var det også 2.000 meget overraskede journalister, der måbende måtte give en stor hånd til John Carmack, CEO for Oculus Rift, da han blev præsenteret på scenen til fremvisningen af Samsung Gear VR-headsettet. 

"Vi har bare måttet sande, at vi ikke kan gøre det lige så godt som konkurrenterne, men så er det godt, at konkurrenterne også vil samarbejde med os," havde senior manager hos Samsung David Park forklaret, lige inden John Carmack gik på scenen.

Iført en grå T-shirt med det kendte Oculus-øje lignede han ikke just en person, som skal præsentere et samarbejde, som kan være starten på en ny digital æra. Med en selvsikker mine fortalte han om det tekniske arbejde, som Oculus og Samsung i fællesskab har udført i stilhed det seneste år omkring Gear VR. 

"I over 12 måneder har vi i samarbejde med Samsung arbejdet på fremtidens mobile version af virtual reality. Og Gear VR er et resultat, som vi absolut står inde for," forklarede John Carmack på scenen.

Jeg kunne nærmest ikke lytte efter. For det første står en af mine største idoler kun 10 meter fra mig, og for det andet kan jeg ikke slippe tanken om, hvor stort det her kan blive. 

Allerede da Oculus for et halvt år siden blev opkøbt af Facebook, sad jeg med de samme tanker. De fleste gamere kastede deres gamepads fra sig i vrede over, at deres Oculus gik over til den kommercielle dæmon, som Facebook i manges øjne er. 

Det er Facebook på sin vis også, men med Facebook i ryggen har Oculus mulighed for at blive meget mere end blot en gamerplatform.

Nok vil Farmville blive et langt mere spændende spil, hvis man spiller det igennem et VR-headset, men det kan blive meget, meget mere end det. 

Det "meget mere" nåede jeg at få en bid af til eventet. Som en demo for Cirque du Soleil's kommende 360-graders videoer, blev jeg suget ind i et andet univers. Skærmens kvalitet var ikke det vildeste, jeg har set, og jeg kunne også forstå på en italiensk kollega, at Oculus egen brille, Oculus Rift, er pænere at have på, men det her er også noget andet. Det her er mobilt. Kraften fra en Note 4
Selve headsettet består af en brille til hovedet, som egentlig intet kan alene. Først når en Note 4 - og indtil videre kun en Note 4 - bliver sat i headsettet, starter hele den virtuelle virkelighed, som var det en Oculus Rift-brille.

For dem som ikke kender Oculus Rift, fungerer det som en skærm, som sættes umiddelbart foran øjnene. I brillen er der så accelerometer og gyroskop, som kan måle, hvordan hovedet bevæges og i hvilken retning. Det betyder, at spil eller 360-graders film kan opleves på en helt ny måde. Vender du hovedet 180 grader, gør videoen det samme. Spiller du et spil og kigger op, vender kameraet samme vej. 

Samsung Gear VR udnytter den indiskutabelt flotte skærm fra Note 4, som er helt oppe på 1440p, til at vise billederne foran øjnene, og der er ingen kabler eller noget fra headsettet. Billedet var tydeligt og skarpt nok til, at jeg sagtens kunne se, hvad der foregik omkring mig, og det var en dragende oplevelse at prøve.

Sammen med headsettet skal Note 4 åbne op for helt nye digitale entertainmentkategorier, og Samsung er allerede kommet godt ud af starthullerne med en stor række potentielle partnere. Deriblandt Disney og Marvel, Warner Brothers, Fireproof Games, IMAX og førnævnte Cirque du Soleil. 

Jeg har vanvittig meget lyst til at prøve headsettet igen. Jeg har ellers været lidt skeptisk over for Samsungs wearables, som indtil nu i mine øjne har været en noget blandet landhandel af middelmådige designvalg, smuk brug af kurvede skærme og elendig software. 

Og så kommer den sydkoranske gigant og fejer benene væk under mig med VR Gear: Smukt designet. Flot brug af andre hardwareprodukter i egne rækker, smukt udført og med en software, som så ud til at fungere overraskende godt.

Som et fix til en fremtidssulten hjerne
Som et fix kræver min hjerne mere. Det lyder voldsomt, men det er den følelse, jeg sidder med. Man skal naturligvis altid have en vis skepsis og tilbageholdenhed over for nye produkter, som lover helt nye måder at gøre tingene på. Det lærte jeg, efter at Leap Motion-controlleren kom og tilbød, at man kunne styre sin computer med hånden svævende foran skærmen. 

Det virkede kun sparsomt, og det er til dato stadig min mest pinlige gadget, som fra tid til anden kommer op på bordet og går the walk of shame, imens jeg stædigt tænker for mig selv, at "nu må de da have fikset den, så den virker ordentligt". Det er endnu ikke sket. 

Men den skeptiske barriere er væk ved brillerne. Jeg fik fem minutters billede af fremtiden. En fremtid som er så nær, at det næsten ikke kan være rigtigt. 

Med Samsungs partnere lover Samsung at komme med 360-graders film og shows, VR film (uden at der dog kom flere detaljer om det) - og selvfølgelig VR-spil. 

Jeg ser sultent til, imens en latinamerikansk kvinde prøver brillerne. Jeg formoder, at hun er kommet til de faldende akrobater, da hun giver et lille hvin og kigger op.

Stort potentiale
Virtual reality anses af mange som det næste store skridt inden for digital underholdning. Hvor mange førhen har fejlet ved enten for umoden teknologi eller for høje priser, spås Oculus at kunne vende skuden.

Det var en stor oplevelse at prøve Samsung og Oculus' briller, men mest af alt var det imponerende, at det "bare" bestod af et "brillestativ" og så Note 4 som medie.

Der er endnu ingen udgivelsesdato på Gear VR, men den kommer ud i den kommende tid til udviklere og entusiaster, og selv om det kun er en "sen beta", var det en flydende oplevelse uden nogen form for forsinkelse.

Samsung Danmark kunne ikke komme med oplysninger om, hvornår det vil komme til Danmark, eller hvor meget det vil koste. Headsettet vil kun fungere sammen med en Note 4-smartphone, som står til at koste cirka 6.000 kroner i vejledende pris, når den kommer ud til oktober.

Det bliver altså ikke en helt billig anskaffelse, og den kan slet ikke bruges, hvis man i forvejen har en anden telefon, som man også er glad for. 

Indtil videre er jeg dog ikke i tvivl: 

Samsung: Tag mine penge. Lige nu. Ta' dem så! Og giv mig så det headset.

Læs også: Prøvekørt: Samsung overrasker med TO nye Note-modeller


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
Computerworld
Danske netbanker og Nets ramt af massive it-problemer: Her er årsagen
Opdateret torsdag morgen: En stribe danske netbanker samt Nets var onsdag ramt af store problemer med blandt andet betalinger og pengeoverførsler. Samtidig blev DSB ramt af et totalt nedbrud.
CIO
Her udvikler Atea innovative løsninger: "Vi har været nødt til afskedige folk, fordi de hang fast i deres erfaring og antagelser fra fortiden"
Interview: Danmark lider ikke af mangel på teknologi, men af en mangel på visionære teknologiske løsninger, mener Natasha Friis Saxberg, direktør for Ateas nye Future Growth Lab. Hun anbefaler, at man ikke giver udviklings-afdeling mange penge. "Putter du for mange penge i denne type projekter mister man en del af det pres, der kendetegner startup-virksomheder," siger hun.
Comon
Anmeldelse: Flitsbuer og mekaniske fortidsøgler forenes på smukkeste vis i Horizon: Zero Dawn
Fremtids teknologi og stammesamfund blandes i knap så original, men imponerende spil-blockbuster.
Channelworld
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.