BreakingCIO Peter Cabello stopper i Pandora: "Det mit team har opnået på få år er intet mindre end enestående."

Microsoft og Salesforce i kontroversielt samarbejde: "Vi vil give kunderne de bedste muligheder"

Salesforce offentliggjorde i sommeren et mærkværdigt samarbejde med en af sine største konkurrencer, Microsoft. Nu løfter de to virksomheder sløret for, hvilke produkter de vil samarbejde om.

Dreamforce 2014, San Francisco. "Hvis nogen for et år siden havde fortalt mig, at Microsoft ville være til stede til Dreamforce 2014 som værende en del af en keynote - og sågar en af de absolut største nyheder, så havde jeg grint længe og højt ad dem."

Sådan sagde Marc Benioff, da han ved en konference mandag formiddag i San Francisco sammen med Microsofts Tony Prophet, VP for Windows Marketing hos Microsoft, fremlagde detaljer om Salesforce's kontroversielle samarbejde mellem Microsoft.

Kommentaren fik latteren til at glide hen over den fyldte teatersal, men der er en vis sandhed i kommentaren.

For det er ved første øjekast et noget besynderligt samarbejde.

"For os handler det om, at kunne give vores kunder den absolut bedste løsning. Salesforce1 og Office 365 har hver deres absolutte styrker, så det her vil blive stort. Rigtig stort," forklarede Microsofts CEO, Satya Nadella i en introvideo, inden Marc Benioff og Tony Prophet gik på scenen.

Samarbejdet handler specifikt om en dyb integration mellem Salesforce og Microsoft i en række nye produkter og tilføjelser.
Blandt andet kommer Salesforce1 som en Windows 8.1 app (udkommer i 2015), Salesforce for Office og Power BI for Office 365 og Excel integration med Salesforce.

Paradigmeskift hos Microsoft
Samarbejdet giver brugerne mulighed for at kunne trække data direkte fra Office 365-pakken, så data hentet fra OneDrive for business hurtigt kan integreres i Salesforce. Der kommer samtidig også en større sammenhæng mellem en kommende Salesforce1 app for Outlook og Outlook 2013. 

Og det er meget kontroversielt, at Microsoft går ind i et samarbejde som dette. Går vi bare fem år tilbage, havde sådan et samarbejde været uhørt, og for Marc Benioff er det tydeligt, at der er kommet nye kokke ved den Microsoft'ske kogekedel. 

"Samtlige af folkene er nye i toppen af Microsoft: Satya Nadella som CEO, Tony Phophet som VP i Marketing og John Thompson som formand for bestyrelsen. Det er det mest tydelige for mig, at det er et nyt Microsoft, som står tilbage efter at Ballmer har forladt Microsoft," fortalte Marc Benioff. 

"Der er en helt anden lyst til at samarbejde på steder, hvor vi hver især bare er bedst. Ja vi er "frienemies" (fjender/venner red.), men jeg er fascineret af dette samarbejde, og ser frem til, at vi sammen gør det bedste for vores nu fælles kunder," sagde Marc Benioff.

Microsofts tre grunde
For Microsoft handler samarbejdet mest om tre ting. I første omgang handler det om at vise et ansigt ud ad til, som matcher Sadya Nadella's nye mission med Microsoft: Cloud and mobility first - skyen og mobility først. 

Og hvilken bedre måde at vise det på, end at gå direkte til en af de største it-virksomheder, som sælger cloud-tjenester.

Salesforce er en af de få virksomheder, som har dedikeret alt til skyen, og er på sin vis et forbillede for, hvad Microsoft i sidste ende ønsker at blive efter den nye dagsorden er blevet sat. 

Samtidig handler det om igen at vise, at Microsoft er den bedste platform for enterprise-kunder. For nyligt præsenterede Microsoft det første kig på Windows 10, hvor hele præsentationen handlede om, hvordan det ville give enterprise-kunderne alt det bedste. Det var på sin egen måde en undskyldning for den utilfredshed, som Windows 8 havde vakt. 

"Vi er begyndt at lytte til vores vigtigste brugere - enterprise-brugerne. Windows 10 skal være det bedste OS for enterprise - hvilket er endnu en grund til, samarbejdet med Salesforce," forklarede Toy Phophet, med en nikkende Marc Benioff ved siden af.

Til sidst handler det om, at Salesforce er den absolut største spiller på markedet inden for CRM, og selvom at mange store virksomheder stadig holder fast i on-premise løsninger, så bliver flere og flere fristet af en løsning, hvor man ikke selv skal stå med kabler og servere. 

Hellere score en stor mængde Office 365-kunder og måske miste en række CRM-kunder, end at miste hele butikken alligevel.


Læs også: 

Microsoft går efter Salesforce-kunder med nyt aggressivt tilbud





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital Vækst 2021

Vi ved, at fremtidens vindervirksomheder er digitale. På konferencen undersøger vi de tre vigtigste aspekter i den digitale transformation: Forretningsmodellerne, de menneskelige og organisatoriske faktorer samt valget af teknologier. I tre Digitale Dilemmaer giver vi en række digitale frontløbere fem minutter hver til at levere deres bedste guldkorn, og herefter åbner vi for spørgsmål fra salen – også digitalt. Diskussionen modereres af chefredaktør på Computerworld, Lars Jacobsen.

21. januar 2021 | Læs mere


Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere






Premium
CIO Peter Cabello Holmberg stopper hos Pandora efter fem år: ”Jeg trives med transformationer, hvor det ikke bare handler om at ændre retningen fem grader"
Efter fem år i spidsen for it hos en af Danmarks største virksomheder stopper Peter Cabello Holmberg som CIO hos Pandora efter hans stilling er blevet sammenlagt med e-handelschefen. "Det er det rigtige at gøre."
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Gratis whitepaper: Hvad er EDI, og hvordan kan det styrke min forretning?
Overvejer du EDI, og ønsker du at undersøge, om EDI er den rette investering for din virksomhed? Har en af dine kunder eller leverandører for nyligt bedt dig om at udveksle elektroniske dokumenter (EDI)? Så hent dette whitepaper og få et overblik over, hvad EDI er, og hvilke fordele producenter og grossister som dig kan se frem til, når du investerer i EDI til din forretning.