Microsoft og Salesforce i kontroversielt samarbejde: "Vi vil give kunderne de bedste muligheder"

Salesforce offentliggjorde i sommeren et mærkværdigt samarbejde med en af sine største konkurrencer, Microsoft. Nu løfter de to virksomheder sløret for, hvilke produkter de vil samarbejde om.

Artikel top billede

Dreamforce 2014, San Francisco. "Hvis nogen for et år siden havde fortalt mig, at Microsoft ville være til stede til Dreamforce 2014 som værende en del af en keynote - og sågar en af de absolut største nyheder, så havde jeg grint længe og højt ad dem."

Sådan sagde Marc Benioff, da han ved en konference mandag formiddag i San Francisco sammen med Microsofts Tony Prophet, VP for Windows Marketing hos Microsoft, fremlagde detaljer om Salesforce's kontroversielle samarbejde mellem Microsoft.

Kommentaren fik latteren til at glide hen over den fyldte teatersal, men der er en vis sandhed i kommentaren.

For det er ved første øjekast et noget besynderligt samarbejde.

"For os handler det om, at kunne give vores kunder den absolut bedste løsning. Salesforce1 og Office 365 har hver deres absolutte styrker, så det her vil blive stort. Rigtig stort," forklarede Microsofts CEO, Satya Nadella i en introvideo, inden Marc Benioff og Tony Prophet gik på scenen.

Samarbejdet handler specifikt om en dyb integration mellem Salesforce og Microsoft i en række nye produkter og tilføjelser.
Blandt andet kommer Salesforce1 som en Windows 8.1 app (udkommer i 2015), Salesforce for Office og Power BI for Office 365 og Excel integration med Salesforce.

Paradigmeskift hos Microsoft

Samarbejdet giver brugerne mulighed for at kunne trække data direkte fra Office 365-pakken, så data hentet fra OneDrive for business hurtigt kan integreres i Salesforce. Der kommer samtidig også en større sammenhæng mellem en kommende Salesforce1 app for Outlook og Outlook 2013. 

Og det er meget kontroversielt, at Microsoft går ind i et samarbejde som dette. Går vi bare fem år tilbage, havde sådan et samarbejde været uhørt, og for Marc Benioff er det tydeligt, at der er kommet nye kokke ved den Microsoft'ske kogekedel. 

"Samtlige af folkene er nye i toppen af Microsoft: Satya Nadella som CEO, Tony Phophet som VP i Marketing og John Thompson som formand for bestyrelsen. Det er det mest tydelige for mig, at det er et nyt Microsoft, som står tilbage efter at Ballmer har forladt Microsoft," fortalte Marc Benioff. 

"Der er en helt anden lyst til at samarbejde på steder, hvor vi hver især bare er bedst. Ja vi er "frienemies" (fjender/venner red.), men jeg er fascineret af dette samarbejde, og ser frem til, at vi sammen gør det bedste for vores nu fælles kunder," sagde Marc Benioff.

Microsofts tre grunde

For Microsoft handler samarbejdet mest om tre ting. I første omgang handler det om at vise et ansigt ud ad til, som matcher Sadya Nadella's nye mission med Microsoft: Cloud and mobility first - skyen og mobility først. 

Og hvilken bedre måde at vise det på, end at gå direkte til en af de største it-virksomheder, som sælger cloud-tjenester.

Salesforce er en af de få virksomheder, som har dedikeret alt til skyen, og er på sin vis et forbillede for, hvad Microsoft i sidste ende ønsker at blive efter den nye dagsorden er blevet sat. 

Samtidig handler det om igen at vise, at Microsoft er den bedste platform for enterprise-kunder. For nyligt præsenterede Microsoft det første kig på Windows 10, hvor hele præsentationen handlede om, hvordan det ville give enterprise-kunderne alt det bedste. Det var på sin egen måde en undskyldning for den utilfredshed, som Windows 8 havde vakt. 

"Vi er begyndt at lytte til vores vigtigste brugere - enterprise-brugerne. Windows 10 skal være det bedste OS for enterprise - hvilket er endnu en grund til, samarbejdet med Salesforce," forklarede Toy Phophet, med en nikkende Marc Benioff ved siden af.

Til sidst handler det om, at Salesforce er den absolut største spiller på markedet inden for CRM, og selvom at mange store virksomheder stadig holder fast i on-premise løsninger, så bliver flere og flere fristet af en løsning, hvor man ikke selv skal stå med kabler og servere. 

Hellere score en stor mængde Office 365-kunder og måske miste en række CRM-kunder, end at miste hele butikken alligevel.

Læs også: 

Microsoft går efter Salesforce-kunder med nyt aggressivt tilbud

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S