Uber beskyldes for nyt lovbrud: Brugte svenske nummerplader i Danmark

Den app-baserede taxa-tjeneste Uber har brugt en svensk indregistreret bil i København, og derfor er tjenesten igen under anklage for at bryde loven.

Taxatjenesten Uber efterforskes i øjeblikket af politiet for brud på taxaloven, og nu kan Computerworld desuden dokumentere, at Uber i mindst ét tilfælde har anvendt en svensk-indregistreret bil i København. 

Trafikstyrelsen oplyser til Computerworld, at anvendelse af svensk-indregistrerede biler er i strid med taxiloven, hvor af det fremgår, at personbefordring med taxa og limousiner kun må ske med dansk indregistrerede biler. 

Samlet op af svensk Mercedes
For knap en uge siden oplevede Computerworld at blive samlet op af en svensk indregistreret Mercedes E-klasse på svenske plader, da vi bestilte en Uber Black på Nørrebro i København. 

Trine Wollenberg, der er direktør for danske taxachaufførers brancheorganisation Dansk Taxi Råd forklarer, at organisationen er opmærksom på problematikken. 

"Jeg har også hørt, at der skulle køre en svensk indregistreret Uber rundt i København," siger hun og fortsætter:

"Det er et klokkeklart brud på taxiloven Her står der, at man skal køre med dansk indregistrerede biler. Vi har længe været af den opfattelse, at Uber bryder loven, og det er dette blot med til at bekræfte."

Ifølge Dansk Taxi Råd bliver de danske chauffører udsat for unfair konkurrence, hvis der ikke bliver sat ind overfor denne type taxakørsel med svenske biler på de danske veje.

"En svensk bil er jo indregistreret på helt andre vilkår end i Danmark, fordi der er en kæmpe forskel på det svenske afgiftsniveau og det danske afgiftsniveau," forklarer hun.

Uber er under anklage
Det er ikke første gang, at Uber bliver anklaget for at bryde loven. 

I november 2014 blev Uber politianmeldt af Trafikstyrelsen for brud på personbefordringsloven, fordi Ubers chauffører ifølge styrelsen ikke er udstyret med taxabevis, vognmandstilladelser eller har tilladelse til at drive limousinekørsel. 

Københavns Politi oplyser til Computerworld, at ordensmagten i øjeblikket efterforsker sagen.

"Vi har en anmeldelse fra Trafikstyrelsen, som vi i øjeblikket efterforsker. Andet kan jeg ikke sige på nuværende tidspunkt," siger politikommisær Bertel Hejlesen fra Københavns Politi, der er ansvarlig for efterforskningen.

Bertel Hejlesen ønsker ikke at oplyse, om politiet har fået anmeldelser om svensk indregistrerede Uber-vogne, der er aktive i Danmark.

Uber: Vi vil arbejde inden for lovgivningen
I en mail til Computerworld oplyser Jo Bertram, der er administrerende direktør for Uber i Norden, Storbritannien og Irland, at virksomheden har til hensigt at:

"...indgå i en konstruktiv dialog med alle interessenter, mens vi fortsætter med at skabe innovative løsninger inden for rammerne af dansk lovgivning." 

Hun oplyser desuden, at Uber i øjeblikket undersøger, om svensk indregistrerede Uber-chauffører har været aktive i Danmark: 

"På grund af vores politik om datasikkerhed drøfter vi ikke detaljer om specifikke chauffører eller brugere eksternt. Jeg vil dog understrege, at Uber ikke tillader eller opfordrer køretøjer, der er registreret i ét land, til at operere i et andet."

"I tilfælde af, at det skulle finde sted, vil den pågældende chauffør blive koblet af og miste sin adgang til vores platform. Jeg vil også gerne understrege, at hvis en UberBlack-chauffør mister sin licens, vil personen ikke længere kunne køre UberBlack," skriver Jo Bertam i en mail til Computerworld.

I global krig med taxabranchen
Uber kæmper i øjeblikket en hård kamp mod taxabranchen over hele verden. 

Tjenesten betjener i dag en million kunder dagligt, og den vurderes til at være 280 milliarder kroner værd.

Uber offentliggør ikke sin omsætning, men der gættes på, at den ligger på knap 70 milliarder kroner om året. 

Ubers succes har sat en skræk i livet på taxabranchen, der i mange lande er beskyttet af særlige reguleringer, og i vores naboland Tyskland er dele af Ubers tjenester blevet kendt ulovlige, og det samme er sket i blandt andet Spanien, Frankrig, Holland og Indien. 

Uber har dog også bevist, at tjenesten er i stand til at tilpasse sig til lokale forhold. Eksempelvis lancerede Uber tjenesten UberEat i Barcelona, efter at de spanske myndigheder kendte dele af Ubers tjeneste ulovlig i Spanien.

Med UberEat bruger Uber sin eksisterende teknologi og infrastruktur til at fragte takeawaymad i stedet for mennesker

Derudover har Uber i flere byer lanceret tjenesten UberTaxi, hvor det er muligt at bestille officielle taxaer via Ubers app.



Læs også:
Mareridts-uge: Uber ramt af tre store møgsager

Smarte Uber i danske chauffør-problemer - hvor er alle bilerne?



Premium
Frank Rasmussen stopper som direktør for trafik-appen Hopper efter flere år med massive underskud
Telmore-stifteren Frank Rasmussen stopper som direktør for iværksætter-eventyret Hopper, som han grundlagde sammen med Atea-rigmanden Ib Kunøe.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
White paper
Digital transformation tvinger organisationer til at nå deres digitale mål på nye måder
Allerede for to år siden hævdede nordiske virksomheder, at virksomhedernes konkurrenceevne og sågar overlevelse var afhængig af en vellykket digitalisering. De var klar, fulde af håb og på vej mod det digitale paradis. Hvordan gik det så? Hvor er de nu? For at finde ud af det, interviewede DigiPlex og Norstat 377 forretningsledere og IT-beslutningstagere fra organisationer fordelt over hele Danmark, Sverige og Norge om deres digitaliseringsfremskridt, om hvordan de har håndteret pandemien, og om hvordan IT understøtter eller står i vejen for indfrielsen af deres bæredygtighedsmål. DigiPlex kan nu dele en rapport med resultaterne fra undersøgelsen samt tanker om, hvordan man håndterer dem. De deler også nogle nyttige tips til, hvordan man skaber en pålidelig infrastruktur, der kan tilskynde til og understøtte ambitioner i den digitale økonomi. Læs mere i rapporten Nordic Data Center Trends 2020: Riding out the Storm.