Artikel top billede

Jysk kommune havde store drømme om førerløse busser, men nu trækkes stikket efter løbsk millionregning

Vesthimmerlands Kommune havde store drømme om, at førerløse busser snart skulle drøne rundt på kommunens veje. Men nu har borgmesteren trukket stikket.

I Vesthimmerlands Kommune har de gennem flere år turneret med budskabet om, at kommunen snart vil sætte førerløse busser i drift. 

Men de planer bliver nu skrottet. Det meddeler borgmester i Vesthimmerlands Kommune Knud Kristensen (V) ifølge DR.dk.

Knud Kristensen forklarer til DR, at kommunen i første omgang blev stillet i udsigt, at projektet vil kunne muliggøres for “få tusinde kroner”, men det beløb er efterfølgende vokset til tre millioner kroner.

“Det er i overkanten af det, vi kan forsvare,” siger borgmesteren til DR.

Læs også: Selvkørende busser snart en realitet i Danmark: Til sommer kan du støde på selvkørende busser i dansk kommune

Ramt af forsinkelser

Projektet i Vesthimmerland har været ramt af flere forsinkelser. 

I første omgang forlød det, at busserne ville blive taget i brug i september 2016. Efterfølgende blev det fortalt, at busserne først vil være klar i sommeren i 2017. 

Projektet har blandt andet været udfordret af, at dansk lov indtil for nylig kun tillod selvkørende biler på vejene, hvis der sad en fysisk person i førersædet. Det var ikke muligt med de busser, som de planlagde at anvende i Vesthimmerland. 

Derudover har det også været en udfordring for kommunen, at busserne i første omgang kun ville være i stand til at transportere passagerne med relativt lave hastigheder. 

"I starten vil de køre mellem 10 og 20 kilometer i timen. Det er lige præcis nok til, at vi har et "proof of concept", men det er stadig uacceptabelt langsomt. Det er jeg naturligvis lidt forbitret over, fordi de skal selvfølgelig op i fart. Ellers giver det ikke mening", sagde Henrik Schärfe, der står i spidsen for projektet og er direktør for teknologi-fonden Autonomous, til Computerworld tidligere på året

Vesthimmerlands Kommune består af en del mindre byer, der er adskilt af relativt store afstande. 

Det var oprindeligt planen, at de førerløse busser skulle bruges til at fragte kommunens ansatte rundt mellem byerne. Det kunne eksempelvis være SOSU-hjælpere, der således fik mulighed for at føre journaler og løse andre opgaver under transporten.

Læs også: 
Danmark største bilimportør: Om to år vil de fleste danskere have prøvet en selvkørende bil

Dansk kommune sender denne selvkørende bil på gaden om få måneder - og ja, den vil nok køre galt




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere