Artikel top billede

(Foto: © Ondine Goldswain /)

Pas på dine medarbejdere, når du digitaliserer: Det kan koste arbejdsglæden, hvis det ikke håndteres rigtigt

Klumme: Danske arbejdspladser er helt i front, når det gælder arbejdsglæde. Men digitalisering kan vende op og ned på den placering, hvis ikke man sørger for at få kollegerne med. Og det dur ikke med webinarer og undervisning i plenum.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter.
Tilfredse medarbejdere skaber gode kundeoplevelser.

Men selv om det ikke er svært at se en logisk sammenhæng mellem ansattes engagement, produktivitet og kundetilfredshed, har mange virksomheder alene fokus på at styrke den digitale kunderejse og glemmer helt at passe medarbejdernes digitale arbejdsglæde.

Medarbejderglæde skaber ikke kun gode arbejdspladser og øger produktiviteten, det kan også aflæses direkte på bundlinjen.

Du skal derfor passe godt på dine medarbejdere og deres engagement. Det siger sig selv.

Men hvordan skaber vi øget arbejdsglæde?

Og er der kun én slags arbejdsglæde, der bygger på et godt arbejdsmiljø, anerkendelse, god kommunikation og ordentlige forhold?

På trods af, at Danmark indtager en flot tredjeplads i arbejdsglæde sammenlignet med 42 lande verden over*, findes der en række effektive og helt grundlæggende redskaber, der kan hjælpe danske virksomheder med at øge medarbejdernes arbejdsglæde – med mærkbare resultater på bundlinjen.

Redskaberne er digitale, og de kan have en meget direkte 1:1-indflydelse både positivt og negativt på den digitale arbejdsglæde.

Digitalisering øger arbejdsglæden og produktiviteten

Mange danske virksomheder har gennem de seneste år investeret i nye digitale løsninger, der skal gøre de interne arbejdsprocesser smartere, mere effektive og intuitive, ligesom adgangene på din smartphone.

Systemer som Workday og Salesforce forsøger at skabe en mere sammenhængende brugergrænseflade for medarbejderne, hvor de værktøjer, funktioner og it-systemer, som de ansatte er storforbrugere af i deres hverdag, er samlet på ét dashboard.

Med få klik har medarbejderne adgang til de mest anvendte kontakter, dokumenter, arkiver, videndeling, status eller historik lige nu og her.

Hvor den digitale arbejdsglæde står i fuldt flor, og al it kører sømløst, gnidningsfrit og uden problemer.

Eller hvad?

I teorien ja, i praksis måske ikke altid.

Virkeligheden for medarbejderne er ofte en helt anden, den dag de vågner op til nye smarte it-systemer.

Det skyldes, at mange virksomheder simpelthen glemmer at oplære medarbejderne i de nye digitale løsninger, som først for alvor kan komme til deres ret og skabe resultater for medarbejderglæden og ses på bundlinjen, når processer og arbejdsgange også ændres.

Og det kan være en temmelig omfattende og uoverskuelig affære for virksomhederne, for lederne og for medarbejderne, som skal høste de værdifulde og længeventede gevinster af de dyrt indkøbte licenser.

Derfor er det vigtigt, at virksomhederne tager medarbejderne i hånden og får kigget processer og arbejdsgange i gennem, så systemerne kan komme til deres ret og indgå som en naturlig og gnidningsfri del af arbejdsgangen.

Hvis ikke, risikerer virksomhederne, at den digitale transformation skaber forvirring, styner produktiviteten og i værste fald får en hensygnende effekt på den opblomstring af arbejdsglæden, som systemerne netop var indkøbt for at få til at blomstre.

Webinarer er ikke nok

Men hvordan sikrer vi, at medarbejderne rent faktisk integrerer de digitale løsninger og cloud-applikationer i deres daglige arbejdsgang?

Det er lettere sagt end gjort.

Virksomheden kan nemlig ikke forlade sig på de ellers så populære og omkostningseffektive webinarer eller onlinekurser – de er nødt til at indse, at de må og skal bruge ressourcer på at uddanne den enkelte medarbejder.

Og undervisningen skal heller ikke foregå i plenum eller i større grupper.

Det er en forudsætning for at få succes, at undervisning er skræddersyet til medarbejdernes forskellige it-niveauer.

Undervisning i mindre grupper skaber større engagement og sikrer, at alle er helt med på virksomhedens digitale transformation. Og får den hjælp og støtte, der skal til, hvis de ikke er med.

Derudover bør undervisningen ikke udelukkende fokusere på, hvordan medarbejderne skal adoptere de digitale værktøjer, men skal i lige så høj grad stille skarpt på, hvorfor de digitale systemer skal indføres, og hvilke fordele digitaliseringen har for medarbejdernes arbejde.

Det glemmer virksomhederne ofte, og hvis medarbejderne ikke forstår transformationens 'why', bliver de tabt på gulvet undervejs i processen.

Det er ingen tvivl om, at den digitale transformation kræver hårdt og dedikeret arbejde på alle niveauer i virksomheden, men på den anden side venter smartere processer, højere produktivitet og vigtigst af alt – øget arbejdsglæde.

*Ifølge undersøgelsen ”Global Employee and Leadership Index” (2017) foretaget af analyseinstituttet Ennova A/S og bygger på 40.000 svar fra 42 lande verden over.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.