Kriminelle er begyndt at bruge sex, adgangskoder og telefonnumre til at skræmme dig til at betale løsepenge

Klumme: Sofistikerede afpresningsmails med informationer om din adgangskode eller dit telefonnummer er begyndt at pible frem. Her er tendenserne i fremtidens digitale personangreb og metoder til at undgå dem.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

“I will directly come to the point. I'm aware [fjernet af DKCERT] is your password. More importantly, I know about your secret and I have proof of your secret.”

Sådan indledes en afpresningsmail, som en række danskere modtog tidligere på sommeren.

Længere nede i mailen fortæller angriberen, at han har overtaget ofrets computer og benyttet det indbyggede kamera til at optage sekvenser, der viser vedkommende i færd med at se pornografisk materiale - og hvad der hører med i den forbindelse.

Hvis ofret ikke betaler en angivet sum, så trues der med offentliggørelse af de kompromitterende videoer.

Ofret, der modtog denne konkrete mail, henvendte sig til DKCERT, blandt andet fordi der var overensstemmelse med det password (som jeg har fjernet) og et password, som ofret tidligere har anvendt til sine konti.

Slår på de bløde punkter
De (næsten) matchende adgangskoder er typisk blevet opsamlet i forbindelse med data-brud på databaser med adgangskoder og koblet sammen med andre data om brugeren. Sådanne oplysninger kan købes for ganske få kroner på lyssky net-fora.

Afpresseren rammer på denne måde ofret på flere bløde områder med sine slag, og det kan få nogle til at betale den ønskede mængde bitcoin i løsepenge. Faktisk har jeg flere eksempler på, at det er sket.

Big data og analyse af store datamængder er altså på vej til at blive et vigtigt værktøj, som de kriminelle anvender i deres aktiviteter med at svindle penge fra uskyldige ofre. Hvilket, der er flere eksempler på.

Jeg har dit telefonnummer
Ovenstående forsøg på afpresning er nemlig ikke enestående, og der findes flere forskellige udgaver af personhenvendte udsendelser, eksempelvis, hvor de sidste fire cifre af ofrets telefonnummer er angivet.

Disse oplysninger er sandsynligvis opsamlet via sms-godkendelser og igen solgt videre på nettet. Men princippet er det samme.

Angriberen rykker tættere på sit offer gennem udnyttelse af informationer, der er samlet op på nettet og ved at stykke informationerne sammen på en ondskabsfuld måde.

Ved at samkøre data som bopæl, navn, seksuelle præferencer, datingvaner, adgangskoder eller telefonnumre bliver angrebet yderst personligt og presser ofret meget hårdt. Og det er desværre den tendens, som jeg forventer vil udvikle sig i fremtidens afpresningskampagner.

Og angrebene begrænser sig ikke til computeren. Telefonen vil i større omfang blive en vigtig angrebsplatform for de kriminelle, der forsøger afpresning.

Det kan du selv gøre
Du kan selvfølgelig ikke sikre dig mod at modtage en afpresningsmail i indbakken, men du kan tage forholdsregler mod de kriminelle.

Vi ved det selvfølgelig alle sammen, men desværre glemmer vi det ofte i hverdagens netbrug: Alle de data, der er lagt på nettet, kan genfindes og stykkes sammen på en måde, der ikke nødvendigvis afspejler sandheden.

Derfor skal du huske, at være kritisk i forhold til hvad du gør, og hvad du deler. Stol på din sunde fornuft.

Gode password-vaner er ligeledes et meget effektivt værktøj til god sikkerhed. Sørg altid for at dine adgangskoder er lange, gerne mere end 12 tegn. Du må ikke bruge den samme adgangskode til flere tjenester og anvend så to-faktossikkerhed alle de steder, det er muligt.

En krypteret tunnel via VPN giver også stærkere sikkerhed. En mulighed, der understøttes direkte i nogle browsere, i nogle antivirusprogrammer eller du kan købe tjenesten særskilt.

Tip: Sådan sparer du penge
Og så lige et tip til at spare penge: Du skal ikke betale én eneste krone til ondsindede kriminelle, der presser uskyldige ofre.

Dem kan du roligt beholde selv. Hvis du betaler, så ved den kriminelle, at der er mulighed for at hente endnu flere penge, hvilket er skruen uden ende.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.






Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Tech Mahindra forlader sit danske hovedkvarter: Tre tilbageværende medarbejdere flytter på kontorhotel
Det indiske selskab Tech Mahindra forlader sit danske hovedkvarter i Ballerup og er i stedet flyttet på kontorhotel med kun tre medarbejdere. Computerworld har besøgt de forladte lokaler. Se billederne her.
Computerworld
"Så kommer Microsoft og siger, at jeg kan få en milliard kroner, men det ændrer jo ikke mit liv så meget"
"Dengang Microsoft bød på os, var det med blandede følelser, for jeg havde allerede 200 millioner kroner stående i banken. Til gengæld skulle jeg aflevere min spændende virksomhed."
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
En ny tilgang til Cybersecurity gør din forretning stærkere
Mange virksomheder har en forkert tilgang til Cybersecurity, hvor hvert nyt angreb udløser et køb af den nyeste software, på trods af at der hverken er tid eller ressourcer til at sætte sig ind i de nye systemer. Denne strategi er ikke tidssvarende og holdbar i længden og i dette Whitepaper stiller vi skarpt på hvordan I griber tingene rigtigt an.