Stort svigt på Danske Banks it-platform spillede central rolle i hvidvask-skandalen

Danske Bank fravalgte at migrere koncernens it-systemer med den estiske bankfilial i 2008. Det fik fatale konsekvenser og spillede en nøglerolle i bankens manglende kontrol med de mistænkelige transkationer hos Danske Bank i Estland.

Artikel top billede

(Foto: Danske Bank)

Manglende integration af en it-platform i Estland var medvirkende til den mangelfulde overvågning af mistænkelige transaktioner i Danske Banks estiske filial, der nu har kostet bankens topchef, Thomas Borgen, jobbet.

Det konkluderer advokatfirmaet Bruun & Hjejle i firmaets "Rapport om non-resident porteføljen i Danske Banks estiske filial," der er bankens egen advokatundersøgelse af den aktiviteterne i Danske Banks estiske filial, som har været genstand for en lang række mistænkelige transaktioner mellem 2007 og 2015.

Den estiske filial havde sin egen it-platform, hvilket betød, at filialen ikke var dækket af de samme kundesystemer eller den samme transaktions- og risikoovervågning, som Danske Bank-koncernen.

Hovedkvarteret havde dermed ikke samme indblik i filialen som i andre dele af Danske Bank, ligesom en stor del af dokumenterne i den estiske filial, herunder information om kunderne, var skrevet på estisk eller russisk.

Læs også: Kontroversielt it-system anvendt til at afsløre hvidvask-skandale i Danske Bank

Den estiske filial anvendte ikke hvidvaskforebyggende systemer

Da den estiske filial og de baltiske bankaktiviteter kun udgjorde en lille del af Danske Bank, besluttede banken, der i 2008 var hårdt ramt af finanskrisens udfordringer, at de baltiske banker ikke skulle integreres under hovedkoncernens it-platform.

Det betød direkte, at den estiske filial ikke anvendte de hvidvaskforebyggende systemer.

"Det år blev planer om at integrere de baltiske bankaktiviteter ind under koncernens it-platform opgivet, da projektet blev anset for at være for dyrt og ressourcekrævende. Som følge heraf anvendte den estiske filial ikke de hvidvaskforebyggende systemer, som var udviklet på koncernniveau, herunder kundesystemer samt transaktions- og risikoovervågning, og en yderligere konsekvens var, at koncernen kun havde begrænset indsigt i de estiske forretningsaktiviteter," står der i rapporten.

Læs også: Danmark har tradition for kuldsejlede it-projekter i det offentlige: I hvilke andre brancher accepterer man en vare med 1.000 fejl?

Aflyste it-migrering

Svigtet skete i 2008, da Danske Bank overtog Sampo Bank i Estland.

Den planlagte migrering af it-systemerne blev droppet, fordi det blev vurderet til at være for dyrt og samtidig tage for meget kapacitet.

"I 2008 blev Sampo Bank i Estland omdannet til en filial af Danske Bank, hvilket synes at have været planlagt allerede på tidspunktet for erhvervelsen. En anden plan havde været at migrere de baltiske datterselskaber til koncernens it-platform for at sikre adgang
til oplysninger om forretningen og minimere driftsmæssige risici. Denne plan blev imidlertid opgivet i august 2008. Det var dengang vurderingen, at migreringen ville være for dyr og anvende for meget kapacitet. På det pågældende tidspunkt blev det gjort klart, at den aflyste it-migrering ville kræve yderligere initiativer på compliance-området," står der i rapporten.

Manglende integration

Rapporten, der har undersøgt 15.000 kunder, og et samlet betalingsflow på omkring 200 milliarder euro, svarende til 1.500 milliarder kroner, fordelt på omkring 9,5 millioner betalinger, konkluderer direkte, at en stor del af skylden for hvidvask-skandalen skal findes i den manglende integration af koncernens it-platform.

"I 2011, 2012 og 2013 leverede Group Internal Audit positive rapporter vedrørende hvidvaskpraksis i den estiske filial. Samtidig, og kun til dels med henvisning til revisionsrapporterne, videresendte forskellige afdelinger i Danske Bank-koncernen positive udsagn om non-resident porteføljen. Samlet set var der et fuldstændigt sammenbrud i alle tre forsvarslinjer, står der i rapporten, som fortsætter:

"Manglen på involvering på koncernniveau betød, at den estiske
filial blev overladt til sig selv, og at Danske Bank-koncernen ikke havde tilstrækkeligt overblik over filialens aktiviteter. Dette blev yderligere begrænset af den manglende integration af de baltiske filialer med Danske Bank-koncernens it-platform."

Undersøgelsen som Bruun & Hjejle har ledet for Danske Bank har desuden omfattet 12.000 dokumenter og mere end otte millioner e-mails, ligesom der er gennemført mere end 70 interviews med nuværende og tidligere medarbejdere og ledere, herunder direktionsmedlemmer og medlemmer af bestyrelsen.

Læs også: Kontroversielt it-system anvendt til at afsløre hvidvask-skandale i Danske Bank

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car