Artikel top billede

Overskuelighed og simpel tilgang har tydeligt været i fokus under udviklingen af den nye Windows app, og trods at det endnu kan virke lidt unuanceret, fungerer det upåklageligt.
Foto: Thomas Blichfeldt (Foto: Thomas-Main)

Anmeldelse af Xbox Game Pass: Spil som abonnementsservice kan blive fremtiden

Google, Apple, Sony og Microsoft er allerede godt i gang med at give deres bud på fremtiden for spilkøb, og vi har kigget på sidstnævntes service som meget vel kan være den bedste af dem alle.

Tidligere på året annoncerede Google med stor fanfare at de nu også var klar til at tage spilmediet alvorligt, og havde tænkt sig at demonstrere dette med lanceringen af deres spilplatform Stadia.

Den officielle lancering har endnu ikke fundet sted, men det har ikke stoppet gigantens iver efter at fortælle alt og alle hvor seriøst de er klar til at tage det hele, samt hvor mange samarbejdspartnere de allerede har fået med på vognen.

Og Google er ikke de eneste, for Apple står ligeledes klar til at lancere deres egen spiltjeneste, hvor man for 39kr i måneden vil kunne få adgang til et større bunke af nøje udvalgte spiloplevelser, helt uden reklamer eller udvidelsespakker der skjuler sig i baggrunden.

Vælger man i stedet at gå konsol-vejen, har Sony i længere tid nydt stor succes med den lækre PS Plus-service, hvor man månedligt får adgang til nye spil som kan downloades og beholdes lige så længe man er abonnent, hvilke derved bliver en nem og billig måde at udvide ens eget spilkartotek.

Den potentielt mest underspillede service af dem alle er dog Microsofts, en service der har været en stor succes i udlandet hvor det samme kan siges om gigantens konsol, men nu også er kommet i en lækker PC-version som undertegnede har haft installeret de sidste par måneder.

Vigtigt er det fra starten at fortælle at Xbox Game Pass (som servicen hedder på både Xbox One og PC) er en separat app, og altså ikke indgår i det spindelvæv af dårligdom der indtil videre har været udgjort af Microsoft Store.

At hente og opdatere spil gennem Microsoft Store har siden lanceringen af Windows 10 været en oplevelse grænsende til det forfærdelige, hvor overskuelighed, funktionalitet og generel brugervenlighed har gjort det til en unødvendig kompleks opgave at nyde de spil som har været lanceret gennem den.

Den slags er dog helt fjernet med den nye Xbox Game Pass app der udelukkende er fokuseret omkring at vise de forskellige kategorier af spil, samt fremhæve de nye titler der jævnligt bliver tilføjet servicen. Venstre side er samtidigt dedikeret til nemt og overskueligt at vise hvilke spil man har installeret.

Det store trækplaster ved Xbox Game Pass er dog heldigvis indholdet og her fortjener Microsoft stor ros. Titlerne som er tilgængelige på konsol- og PC-versionerne af appen er forskellige, på nær de som er udgivet af Microsoft selv, og særligt med det i tankerne er det imponerende at opleve hvor bredt PC-versionen allerede favner trods at den kun er i beta stadiet.

Se også: DR’s streaming-satsning skal udfordre Netflix – men adskiller sig fra streaming-giganten på ét afgørende punkt: Her er den store plan for det nye DRTV

Her bydes både på klassikere og helt nye oplevelser, og faktisk tilføjes flere af de nye titler på samme tid som de bliver sat til salg på andre services. Mest imponerende er dog at Microsofts egne stortitler, altså blandt andet serier som Forza Motorsport og Gears of War, samt nye titler som eksempelvis Blair Witch, ligeledes er omfattet af dette.

Hvis man har set frem til f.eks. at give sig i kast med det splinternye Gears of War 5, kan man altså få adgang til det, samt en bunke andre spil, ved at betale for en måneds forbrug af servicen som normalvis koster 99kr, men som lige nu kan fås langt billigere – det er lidt af en forskel fra de 4-500 kroner man normalt bruger på at anskaffe sit et enkelt nyt spil.

Det virker næsten for godt til at være sandt, og differentierer sig særligt fra andre konkurrerende services ved altså at give nogle af sine bedste titler væk som del af pakken, og ikke blot lokke med nedsatte priser for abonnenter eller lignende.

Der er naturligvis ingen tvivl om at Microsoft ved at gå så aggressivt til værks, håber på at nye kunder vil blive ved med at abonnere i længere tid. For en gangs skyld virker det dog som om det er et forhold der forsøges bygges op ved rent faktisk at tilbyde så meget godt indhold, at man som køber har lyst til at abonnere i længere tid, og ikke blot ender med at betale for et halvt år fordi man glemte at afmelde sit abonnement.

Kampen om abonnenterne til de mange streaming services bliver med al sandsynlighed ved lang tid endnu, men ved at sammenstrikke en pakke hvor man nærmest føler man får mere end hvad man betaler for, har Microsoft sat konkurrenterne under alvorligt pres.

Læs også: Google løfter sløret for streaming spil-tjenesten Stadia: Åbner i Danmark til november - her er priserne