Artikel top billede

(Foto: Michael Dziedzic)

Omkostningerne ved cyberangreb stiger, og virksomhederne sender regningen videre til kunderne

Prisen for et databrud er vokset med 13 procent på blot to år. Der er tale om store summer for virksomhederne, og det bliver i stor grad kunderne, der ender med at betale.

Det koster organisationer og virksomheder mange penge at blive udsat for et cyberangreb, som fører til et datalæk, og disse omkostninger kommer i mange tilfælde til at betyde stigende priser for kunderne.

Det er en af konklusionerne i techgiganten IBM’s seneste rapport kaldet Cost of a Data Breach Report.

Her fremgår det, at prisen for et databrud er steget med 13 procent på to år på verdensplan og den gennemsnitlige omkostning ligger nu ifølge IBM på 4,4 millioner dollar – svarende til omkring 32 millioner kroner.

Næsten halvdelen af omkostningerne finder sted mere end et år efter hændelsen.

Omkring 83 procent af de 550 organisationer rundt om i verden, der er undersøgt til rapporten, er blevet ramt af mere end ét databrud i løbet af virksomhedens levetid.

Derfor må virksomheder i højere grad være proaktive for at undgå cyberangreb.

"Denne rapport viser, at de rigtige strategier kombineret med de rigtige teknologier kan være med til at gøre hele forskellen, når virksomheder bliver angrebet," udtaler Charles Henderson, global leder af IBM Security X-Force ifølge The Register.

60 procent sender regningen videre

60 procent af de virksomheder, der blev undersøgt af IBM, oplyste, at de giver omkostningerne videre til kunderne.

"For dem, der ikke gjorde noget - dem, der i stedet for at lave en katastrofeberedskabsplan, bare købte cyberforsikring for at dække organisationens driftstab, og dem, der simpelthen var ligeglade nok til at lytte til advarslerne - er det coup de grâce bare at overføre omkostningerne ved brud til de samme kunder, som nu er ofre for et databrud," siger Brad Hong, kundesucceschef for Horizon3ai til mediet og fortsætter:

"Jeg ville være nysgerrig efter at vide, hvor stor en procentdel af de 60 procent af organisationer, der forhøjede prisen på deres produkter og tjenester, der bruger den ekstra indtægt til en krigskiste eller til rent faktisk at styrke deres sikkerhed."

IBM’s rapport viser også, at betaling af ransomware-angribere ikke hjælper virksomhederne særlig meget.

De, der betalte, så kun 610.000 dollar (4,4 millioner kroner) mindre i de gennemsnitlige omkostninger ved et angreb, og kombineret med selve løsesumsbetalingen var det økonomiske slag højere.

Cyberangreb bliver altså dyrt for både virksomheder og kunder.




CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital