Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Danskerne undervurderer cybertruslen på mobilen, og det er dårligt nyt for arbejdsgiverne

Klumme: Hackerne ser i stigende grad deres snit til at angribe vores mobiler. Men danskerne anerkender ikke cybertruslen, og det udgør en stor risikofaktor for de virksomheder, som de er ansat i.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Firewall, antivirus-software og automatisk opdaterede styresystemer og programmer. Tre sikkerhedsforanstaltninger som langt de fleste mennesker automatisk tager, når de bruger deres computere til hverdag.

Sikkerhed på computeren er generelt noget, som danskerne har fokus på, og mange er opmærksomme på at gå uden om phishing-links, ukendte filoverførsler og spam-mails, som kan bringe malware med sig.

Men hackerne har vendt blikket mod mobilerne, og cyberangreb har i stigende grad spredt sig til mobile enheder.

Sidste år udgav firmaet Zimperium en rapport, som viste, at mere end en femtedel af alle mobile enheder har været udsat for malware. Samme rapport viste også, at fire ud af ti mobiler på verdensplan sårbare over for cyberangreb.

Danskerne frygter ikke cyberangreb på mobilen

Det er ikke noget nyt, at vores mobiler kan udgøre en generel risiko, fordi langt de fleste af os bruger mobilen både i arbejds- og privatregi. Og det betyder, at mobilen også kan være indgang til økonomisk data, persondata eller fortroligt virksomhedsdata, som ikke skal havne i hænderne på de forkerte.

Men en ny undersøgelse kaldet Digital Close Contact lavet af Samsung viser, at danskerne er ubevidste om sikkerhedstruslen fra hackerne.

Knap tre ud af fire danskere (73 procent ) svarede, at de ikke er bange for at blive udsat for et angreb på deres mobile enheder.

Og samtidig viser undersøgelsen også, at 15 procent af danskerne i undersøgelsen har været udsat for sikkerhedstrusler netop via mobiltelefon eller tablet – i alt har seks procent af dem prøvet det mere end én gang.

Det er et grundlæggende problem, at så få danskere er opmærksomme på, at hackerne slår til på mobilerne.

Og problemet kan hurtigt vokse sig større, hvis manglende mobilsikkerhed hos en medarbejder er skyld i et hackerangreb, der lammer den virksomhed, som man er ansat i.

Faktisk viser rapporten, at kun en procent af de adspurgte er bekymrede for at miste arbejdsgiverdata.

For mig at se er det en klar indikation af, at danskerne undervurderer cybertruslen. Og når flere og flere medarbejdere gør brug af bring your own device til arbejdspladsen og tilgår virksomhedssystemer, netværk og fortroligt virksomhedsdata, forstørres cybertruslen, hvis virksomhederne mangler de rette sikkerhedsforanstaltninger og ikke mindst forsømmer at uddanne medarbejderne i mobilsikkerhed.

Større bevågenhed og uddannelse af medarbejderne mangler

Allerede nu arbejder vi i tech-branchen tæt sammen på tværs for at skabe solide sikkerhedsløsninger til mobile enheder – det har jeg allerede påpeget som et vigtigt element til at højne mobilsikkerheden i et tidligere debatindlæg.

Men det er kun en del af løsningen. Det kræver nemlig også, at området får større bevågenhed, så danskerne bliver opmærksomme og tager det reelle trusselsbillede alvorligt.

Og her mener jeg, at en stor del af opgaven ligger hos arbejdsgiverne, når truslen i høj grad inkluderer sikkerhedsrisiko for dem.

Medarbejderne i virksomheder skal oplyses bedre, så de bliver uddannet i god mobilsikkerhed, ligesom de fleste er bekendte med sikkerhedsforanstaltninger, når det kommer til beskyttelse af deres computere.

Kun på den måde kan vi ændre tilgangen til mobilsikkerhed og forebygge skadelige hackerangreb.

Klare forholdsregler fra virksomheden til medarbejderen

Det er en nødvendighed, at medarbejderne får klare sikkerhedsforanstaltninger inkorporeret som en del af hverdagen, hvis mobilsikkerheden skal forbedres.

For klare guidelines og information om truslen er for mig at se den eneste løsning, som kan styrke medarbejdernes forståelse og generelle sikkerhed på mobilen.

Jeg har listet fem forholdsregler, som arbejdsgiverne som minimum bør hjælpe alle medarbejdere til at have i deres bevidsthed for at beskytte deres smartphone imod, at ubudne gæster får fingrene i vigtige virksomheds- eller persondata:

1. Opdater automatisk mobilens operativsystem, så der altid er adgang til de nyeste sikkerhedsfunktioner, der beskytter mod mulige angreb.

2. Brug multifaktorgodkendelse for at sikre identitet ved hvert log-on. Den første faktor kan være brugernavn og adgangskode, som så suppleres med mindst én kode mere - eksempelvis biometrisk login eller lignende. Når mobilen ikke bruges, skal den altid være låst, så uvedkommende ikke kan få adgang.

3. Undgå usikre eller gratis Wi-Fi forbindelser på offentlige steder, da det ikke er muligt at sikre sig, hvem der står bag. Hvis det alligevel er et behov, kan en VPN med fordel bruges, da den holder hackerne på afstand fra din data.

4. Slet vigtige data fra mobilen, hvis den forsvinder. Så mindskes risikoen for, at personlig information, billeder og vigtige dokumenter ikke havner i de forkerte hænder.

5. Slå Bluetooth fra, når det ikke bruges. En aktiv bluetooth-forbindelse kan give adgang til og overføre data. Undgå tilknytning til enheder, som du ikke kender eller selv ejer.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital