Af Peter Engels Ryming, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Gårsdagens store nyhed på alskens gadget-blogs og nyhedssider var rygterne om, at iPhone 5 sælger dårligere end forventet. Ifølge det japanske erhvervsmedie Nikkei skulle Apple have bedt sine asiatiske leverandører om at halvere produktionen af skærme til iPhone 5 fra de forventede 65 mio. solgt eksemplarer til bare 32 mio.
Historien blev citeret af både Wall Street Journal, Reuters og siden danske medier som Berlingske - og resulterede i, at Apple-aktien styrtdykkede ned under 500 dollars for første gang i et år.
Problemet er bare, at tallene ikke hænger sammen.
Analytikere forventer, at Apple sælger omkring 48 millioner iPhones i December-kvartalet, der historisk set er årets bedste for Apple. Hvis det lykkes for Apple at sælge 48 mio. iPhones (det får vi at se den 23. januar, når Apple præsenterer kvartalsregnskab) er det rekord. Der er aldrig blevet solgt så mange iPhones tidligere. Det højeste antal iPhones, der er blevet solgt i et kvartal, var i December-kvartalet 2011, hvor der blev solgt 37 mio. eksemplarer.
Spørgsmålet er så: Hvorfor skulle Apple dog satse på at sælge næsten dobbelt så mange eksemplarer i det historisk set lidt middelmådige marts-kvartal, hvor der aldrig tidligere er blevet sat salgsrekord?
Nikkei valgte da også hurtigt at fjerne mængdebetegnelsen på 65 mio. fra sin artikel, men det får et nyt spørgsmål frem: Hvis tallet ikke passer, betyder det så, at hele præmissen for nyheden falder fra hinanden?