Falske Facebook-profiler er hackernes favorit-våben

Døde blogs og falske Facebook-profiler var hackernes mest anvendte våben i 2015.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Professionelle hackere angriber i stigende grad via sociale medier. Facebook Scams, hvor hackerne lokker Facebook-brugere til at klikke på inficerede links, var den mest udbredte hackermetode i 2015. Samtidig steg antallet af WordPress-blogs benyttet til hackerangreb med 221 procent i 2015. Det viser en ny sikkerhedsrapport fra it-virksomheden Cisco.

Sociale medier er efterhånden blevet en del af dagligdagen for de fleste danskere. Men også for cyber-kriminelle, der i 2015 særligt har haft Facebook og WordPress i sigtekornet. Det viser Ciscos Annual Security Report 2016.

Facebook er verdens største sociale medie, og alene i Danmark har 95 procent af befolkningen en Facebook-profil. Men danskerne skal være opmærksomme på, hvilke opslag de klikker på. Ifølge Ciscos nye sikkerhedsrapport er Facebook Scams den mest anvendte hackermetode i 2015.

Fænomenet kaldes også ’social engineering’, hvor hackere lokker godtroende brugerne til at klikke på inficerede links, der dermed får installeret ondsindet malware, så hackerne kan få adgang til deres virksomheders netværk.

Ifølge Ciscos tekniske chef i Danmark, Henrik Stær, afspejler tendensen den voksende betydning, som sociale medier som Facebook har for folks internetforbrug:

”Facebook er ikke længere kun et socialt medie. Det er også en nøgle, som virksomheder og organisationer benytter, hvis man vil tilgå deres services og ydelser. Det har hackerne opdaget for længst. Derfor er det afgørende, at brugerne forholder sig kritisk til opslag og venneanmodninger, så de ikke ufrivilligt sætter egne data over styr og risikerer, at deres oplysninger bruges til at skaffe sig adgang til andre netværk i fx virksomheder,” siger Henrik Stær.

Døde madblogs er et slaraffenland for hackere

Internettet er fyldt med døde blogs, der ikke har været opdateret i mange år. Den populære hjemmeside og blogplatform WordPress oplevede i 2015 en stigning på 221 pct. i antallet af benyttede WordPress-domæner i perioden februar til oktober.

”Hackerne tager i stigende grad kontrollen over døde blogs og bruger deres serverforbindelser til at gennemføre fx phising-angreb eller banksvindel med. De inaktive blogs er attraktive for hackerne, da deres sikkerhedssoftware oftest ikke er opdateret. Samtidig kan hackerne gemme sig bag blog-adresserne, da de færreste firewalls automatisk blokerer trafik fra WordPress-sider,” udtaler Henrik Stær.

Om Cisco Annual Security Report

Ciscos Annual Security Report 2016 identificerer på baggrund af indsamlet data de nyeste internettrusler og tendenser i forhold til cybersikkerheden i 2016. Rapporten er udarbejdet af Ciscos sikkerhedseksperter og afdækker blandt andet, hvordan it-kriminelle konstant finder nye måder at slippe igennem digitale sikkerhedsmure på.

 

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S