Danmark på hackeraktivisters liste

Hackeraktivisterne fra Operation Killing Bay er kendte for deres cyber-angreb mod virksomheder, der støtter hval- og delfinfangst. De har hovedsagligt angrebet japanske virksomheder, men har nu også fået Danmark, Island og Færøerne i kikkerten. Det viser en ny sikkerhedsrapport fra Akamai.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Dyrevelfærd er ikke kun noget, der optager politikere og interesseorganisationer. Også på internettet kæmpes kampen om dyrenes ret til et godt liv. En af de kendte aktører er hackeraktivisterne fra Operation Killing Bay, der nu har føjet danske virksomheder på deres fjende-liste. Det viser en ny sikkerhedsrapport fra Akamai, der har undersøgt en lang række angreb på internettet fra januar til marts 2016.

Operation Killing Bay er kendte for deres cyberangreb mod den japanske regering og andre hjemmesider, der ejes af virksomheder, der deltager i hval- eller delfinfangst. Men da der ikke er nogle landegrænser på internettet, kigger hackeraktivisterne også mod Norden.

”Vi kan se, at Operation Killing Bay har tilføjet lande som Danmark, Island og Færøerne på deres fjende-liste. Det skyldes angiveligt, at de nordiske lande har skabt omtale på internettet med historier som fx fangsten af grindehvalerne på Færøerne. Det er en dynamik, vi også har set tidligere med aflivningen af giraffen Marius, der jo gik verden rundt og skabte meget omtale på de sociale medier. ”, siger Per Sterner, nordisk direktør for Akamai.

Hackeraktivisterne i Operation Killing Bay går hyppigst efter virksomheder, der leverer og producerer fisk og skaldyr til detailbranchen, regeringshjemmesider og forlystelsesparker, som fx zoologiske haver. Ifølge en af hackerne begyndt gruppen også at gå efter virksomheder, der ikke gjorde noget aktivt imod hvalfangsten, men blot var neutrale.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil