Ny service halverer tiden du skal bruge på at lede efter en parkeringsplads

En bilist spilder i gennemsnit godt 2.500 timer af sit liv på at lede efter en parkeringsplads i byernes gader. Parkering bliver dermed en kæmpe udfordring for både den enkelte bilist og byen som sådan. Ny service, Find & Pay, halverer problemet og sikrer samtidig bedre bymiljø.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Undersøgelser viser, at 30 % af trafikken i større byer skyldes bilister, der søger efter en parkeringsplads. Undersøgelserne viser også, at den type trafik bidrager med op til 50 mio. tons forurening i hele Europa.

Men der er håb forude for desperate bilister og byernes borgere. Et team af matematikere, statistikere og IT-folk hos EasyPark har investeret 10 års forskning og udvikling i at udvikle den første prædiktive parkeringsteknologi. Danmarks, og såmænd Europas, mest udbredte parkeringsapp, har investeret mere end 10 mio. euro i projektet.

EasyParks system hedder Find & Pay og hjælper bilister med at forudsige, hvor der er en ledig parkeringsplads. Teknologien er baseret på big data, avanceret matematik og viden-akkumulation i en særlig algoritme – også kaldet machine learning. Find & Pay hjælper bilister med at reducere den tid, det tager at finde en parkeringsplads i byer med op til 50 %, reducerer den daglige stress for bilisterne samt mindsker både kø-kørsel og emission forbundet med ’søge-trafik’ i byerne.

I modsætning til sensor-baserede teknologier, der ofte er unøjagtige, kombinerer Find & Pay enorme mængder transaktionsdata fra parkeringer med crowdsourcede placeringsoplysninger fra brugere og IoT-enheder. Dermed skabes et sandsynlighedsbaseret og aktuelt kort over parkeringsmuligheder på hver gade i en given by, på ethvert givent tidspunkt. Ved hjælp af informationen giver Find & Pay bilisten en rute til dennes destination. Ruten sikrer, at bilisten passerer langs de gader, der har den højeste sandsynlighed for ledig parkeringsplads, samtidig med at ruten konstant balanceres mod gåafstanden til destinationen. Find & Pay giver bilisten konkret navigationsvejledning og, som det altid har været tilfældet med EasyPark, kan bilisten starte, forlænge eller stoppe sin parkering direkte fra mobilen.

Johan Birgersson, administrerende direktør for EasyPark Group, udtaler: "Vores teknologiteam har arbejdet utrætteligt i et årti for at løse en af de sværeste udfordringer ved at transportere sig i bil – nemlig at finde en parkeringsplads i vores stadig mere overfyldte byer. De eksisterende navigationsmuligheder anviser vejen til slutdestinationen, men kan ikke fortælle bilisten, hvor man bedst finder et sted at parkere din bil.”

”Det er en meget frustrerende oplevelse at ankomme til sin destination for så at erkende, at man ikke kan finde et sted at parkere bilen. Find & Pay løser den udfordring for bilisterne. Vi er meget stolte af, at vi nu kan introducere teknologien, og vi glæder os til at se den effekt, det vil have med færre kørselsfrustrationer og reduktion af problemer med trafikbelastning og forurening i byerne. Teknologien har potentiale til at reducere emissionen i byerne med hundredtusindvis af tons.”

Find & Pay er netop nu midt i en storstilet beta-test med over 500 testere i 31 byer. De 500 testere skal bruge, validere og øge den prædiktive nøjagtighed. Systemets selv-læringsalgoritmer vil fortsætte med at øge nøjagtigheden over tid via almindelig brug og løbende brugerfeedback.

Find & Pay lanceres i Stockholm i september, og følges af løbende lancering i 30 større europæiske byer. London og New York lanceres i 2018.

I modsætning til navigation og transport generelt har parkeringsindustrien oplevet relativt få store teknologiske gennembrud. Med en årlig omsætning på 26 mia. euro om året i EU (i henhold til European Parking Association) og 569.000 ansatte rummer sektoren betydelige muligheder for teknologidrevet innovation og disruption.

Birgersson konkluderer: ”Vi løser de to største behov bilister har givet udtrykt for i uafhængige undersøgelser: Hurtigt at kunne finde et sted at parkere tæt på deres destination, og at kunne ordne deres parkering direkte fra bilen, kontoret eller cafeen. Nu kan bilisterne begge dele via deres mobil.”

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S