Af Lars Bennetzen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Når virksomheder holder fast i deres gamle it-systemer, så lægger de en stor byrde på deres it-afdeling, der må bruge den sparsomme tid på at holde forældede systemer kørende. Det koster på moralen og er ikke gavnligt for den daglige it-drift.
Det fremgår af en ny rapport fra softwarefirmaet Stepsize, der hævder, at den gennemsnitlige it-medarbejder bruger omkring seks timer om ugen på at udrede tekniske problemer som følge af forældede systemer.
Samtidig viser rapporten, at it-teknikerne bruger omkring en tredjedel af deres tid på at vedligeholde gamle it-systemer, og halvdelen af den tid går på at få teknogien til at spille sammen med den nyere teknologi.
Næsten 60 procent af dem, der svarede på undersøgelsen, fortæller, at det sidste forhindrer dem i at innovere, og for lige over halvdelen, 52 procent, har det en negativ påvirkning af it-afdelingens arbejdsmoral.
Dårlige brugeroplevelser
Det er dog ikke kun it-afdelingen der rammes af, hvad rapporten kalder for teknisk gæld. Når it-afdelingen bruger sin tid på at slukke tekniske ildebrænde, så har de ikke tid til at forbedre brugeroplevelserne for resten af medarbejderne.
Endnu værre er det, at nye funktioner i it-systemerne ikke kan implementeres på grund af den tekniske gæld de gamle it-systemer introducerer.
Stepsize mener, ifølge rapporten, at disse problemer kan løses ved at introducere processer til håndtering af denne type teknisk ”gæld”, noget som over halvdelen af respondenterne i undersøgelsen ikke har. Men 66 procent fortæller, at det ville hjælpe dem, hvis sådanne processer blev indført.