Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Sikkerhedsstyrelsen advarer: Pas på, når du køber en oplader

Når du køber en mobiloplader, skal du se dig godt for. Sikkerhedsstyrelsen kontrollerer hvert år en del af de usb-opladere, der sælges til danske forbrugere, og hver gang er der problemer med en væsentlig del af opladerne.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Resultaterne er netop gjort op efter kontrol af 40 usb-opladere i 2020, og blandt dem var det kun hver fjerde, der var helt i orden. For fem produkter var det tilstrækkeligt med vejledning til fabrikanten eller importøren, mens der var 24 produkter, hvor salget blev stoppet eller produktet tilbagekaldt fra forbrugerne eller hvor fabrikanten eller importøren skulle udbedre fejl.

"Vi konstaterede i ni tilfælde, at der var så alvorlige fejl ved usb-opladerne, at vi måtte give påbud om at få produkterne kaldt tilbage fra forbrugerne, mens yderligere én forhandler frivilligt kaldte sit produkt tilbage. Derudover var der syv produkter, hvor vi krævede salget stoppet, og en forhandler valgte selv at stoppe salget. Det er alt for mange produkter med alvorlige fejl, når det drejer sig om et produkt, som stort set alle danskere har i hjemmet og som kan være skyld i både stød og brand", siger vicedirektør Christian Thorhauge, Sikkerhedsstyrelsen.

Flere undersøgelser

Sikkerhedsstyrelsen undersøger hvert år et udvalg af de usb-opladere, der er på markedet i Danmark. I 2019 blev der kontrolleret 37 opladere, og blandt dem var der seks produkter, der blev krævet tilbagekaldt fra forbrugerne og to produkter, hvor forhandlerne valgte frivillig tilbagekaldelse. Der var kun otte produkter helt uden fejl og mangler.

Kig efter afsenderen

Det kan være vanskeligt for en forbruger at gennemskue, om en usb-oplader er i orden. Men erfaringen fra Sikkerhedsstyrelsens kontrol er, at man skal se efter opladere, der er korrekt CE-mærkede og har kontaktoplysninger på fabrikanten og evt. importøren.

"Når en fabrikant CE-mærker et produkt, skal der være dokumentation for, at produktet lever op til reglerne på området. Derudover har vores kontrol vist, at hvis mærkningen på en oplader er mangelfuld, er der to en halv gang større sandsynlighed for, at produktet heller ikke er i orden", siger Christian Thorhauge.

Ud over at kontrollere mærkningen og handle hos en forhandler, man har tillid til, opfordres børn og voksne også til at følge nogle enkle råd, når telefonen skal lades op.

"Man skal undgå at placere telefonen på et underlag, der kan brænde, og man skal holde øje med opladeren, når den er i brug. Så har man gjort, hvad man kunne for at undgå alvorlige skader, hvis opladeren skulle fejle", nævner Christian Thorhauge.

Hvis en oplader overopheder eller i øvrigt svigter, vil Sikkerhedsstyrelsen gerne have information om det.

"Vi kan ikke kontrollere samtlige produkter på markedet, men anmeldelser giver os mulighed for at se nærmere på produkter, der ikke lever op til kravene", siger vicedirektøren.

Gode råd når du lader op

• Brug en oplader, der passer til produktet. Stik og teknik skal passe sammen.
• Hold øje med opladeren. Oplad ikke, mens du for eksempel sover.
• Ledning og stik må ikke have synlige skader.
• Oplad ikke på et brandbart materiale, fx en sofa eller en seng.
• Dæk ikke opladeren til, så den ikke kan komme af med varmen.
• Opladeren må gerne blive lun, men ikke meget varm.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere