Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Dacia er Renualts billigmærke. Og fra dette kommer nu en elbil, der kan blive en folkelig succes. Først og fremmest på grund af prisen.
Renault skriver i pressemeddelelsen for den nye Dacia Spring Electric, at den opfylder alle krav til en bil i det mindste segment.
Det kan omsættes til en rækkevidde på 295 kilometer ved bykørsel og 225 kilometer ved blandet kørsel (WLTP). Batteriet rummer blot 26,8 kW og motoren er på kun 44 hk, men med et drejningsmoment på 125 Nm skal bilen levere en ydelse, der nærmer sig den man får i en Renault Clio eller i den nuværende Dacia Sandero. Topfarten er opgivet til 125 km/t.
Bilen understøtter både DC og AC opladning. 80 procent kan klares på en time med 30 kW DC-lader, mens det tager fem timer at lade fuldt op fra en 7,4 kW ladeboks.
Kompakt bybil
Bilen går under kategorien mikro-SUV. Den har hævet bagparti som bilmoden dikterer, men har beskedne dimensioner på 3,73 meter i længden, 1,62 i bredden og 1,51 meter i højden. Det giver plads til fire voksne i kabinen samt 300 liter i bagagerummet.
Udstyret inkluderer seks airbags, 7 tommer digitalt display, stemmestyring, automatisk nødbremsesystem og Apple Carplay. Desuden kan man via den kommende MyDacia app styre opladning og nedkøling af bilen, og i det hele taget være koblet på sin elbil fra distancen.
Tre versioner
Dacia Spring Electric kommer i tre forskellige versioner.
Først som delebil. Operatører har adgang til bilens CANbus system og interiøret er designet, så det er nemt at vedligeholde - og kan holde til heftig brug. Da delebiler er et storbyfænomen, og da den gennemsnitlige delebilsbruger har bilen i 40 minutter og kører 8 kilometer, så er der kun behov for opladning af bilen en gang om ugen.
Dacia Spring kommer desuden i en speciel varevognsudgave – beregnet til såkaldt last mile delivery, i byzoner hvor benzin- og dieselbiler ikke må køre. Som varevogn er der plads til 800 liter i varerummet og i alt 325 kilo last. Den lanceres sammen med personbilsmodellen i efteråret 2021.
Som alle andre Dacia er der tre års/100.000 km garanti, mens batteriet er omfattet af en otte års garanti – og 120.000 km.
Der foreligger endnu ikke danske priser ligesom præcis dato for lancering heller ikke ligger fast endnu. Renualt beskriver imidlertid selv prisen som "unbeatable" og taget specifikationerne i betragtning, så må vi antage at den kommer under den billigste på det danske marked lige nu, som er Seat Mii Electric. Den kan du læse vores test af her:
https://www.altomdata.dk/seat-mii-electric-test-saadan-er-danmarks-billigste-elbil/