Fremtidens tjenester er baseret på data og drives af data

Klumme: Offentlige tjenester og it-løsninger bør centreres om samarbejder, der inddrager alle relevante dataleverandører - både offentlige og private.

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Ved udvikling af offentlige services eller it-løsninger er der betydelig merværdi i at basere dem på allerede eksisterende data, snarere end at tage udgangspunkt i love og regler.

Traditionelt er eksempelvis lovtekst blevet oversat til informationsbehov, som igen blev til rapporteringskrav for de data, man ikke allerede har adgang til. M

en for at skabe ‘rigtig’ digitaliseret lovgivning bør vi i stedet identificere behovet og herefter undersøge, hvordan vi kan dække det via data, der automatisk kan opsamles inden for det relevante og eksisterende økosystem.

Love og regler er naturligvis essentielle, men de bør inkorporeres (og ideelt set formes) efter, at dataskabelonen og -leveringen er besluttet for den pågældende service eller tjeneste.

Og det handler ikke kun om myndighedens data men især om at identificere og anvende data fra alle relevante interessenter.

Samarbejde mellem parterne bør fokusere på at undgå nye indberetningsordninger, og i stedet stræbe efter automatiserede modeller uden unødvendig indberetning.

I praksis betyder det, at der er behov for samarbejde på tværs af organisationer, myndigheder og private aktører. Man skal tage højde for det eksisterende økosystem af data, da data i mange tilfælde allerede findes.

Udfordringen ligger i at gøre dem tilgængelige og anvendelige.

Et praktisk eksempel er bankerne, der hjælper os alle sammen med årlig indberetning af lån, renter og indestående, så Skat årligt kan beregne skatten, uden vi som borgere skal gøre noget.

Omvendt kan Bankerne også få data fra skat om lån i andre banker, efter fuldmagt fra borgeren, så de for eksempel kan vurdere, om man kan blive godkendt til lån.

Men bankerne har i høringssvar angivet, at de meget gerne ville indberette meget oftere (dagligt) og automatisk, hvis de til gengæld kunne få opdaterede og nye data den anden vej og ikke kun sidste års opgørelse.

Med løbende opdaterede data kan Skat sikre, at vores skattebetaling hele tiden bliver korrigeret automatisk, bankernes risiko bliver nedsat og borgerens involvering bliver endnu mindre.

Farvel til indberetningskrav – goddag til automatisering

Data first-løsninger refererer således til en tilgang, hvor fokus ligger på data fra udviklingsprocessens start.

For at lykkes med denne tilgang er det afgørende, at ansvaret for data placeres der, hvor det giver mest værdi, og hvor behovet for detaljer og hurtige opdateringer er størst.

Alle dataleverandører skal ligeledes have gensidig fordel af at bidrage som vi også så i bankeksemplet ovenfor, ellers resulterer datadeling sjældent i en vellykket løsning.

Denne fremgangsmåde indebærer at erstatte indberetningskrav med automatisk indhentning fra eksisterende data-puljer eller netværk, og en central del af modellen er at belønne dem, der bidrager med data ved at give dem nye informationer, effektiviseringer eller analyser til gengæld.

Eksempelvis, når det offentlige overvåger fødevaresikkerhed, er der nuværende indberetningsordninger, egenkontrolsystemer, smiley-ordninger og kontrolbesøg.

Disse er nødvendige, selv om landbruget, slagterierne og dagligvarebutikkerne er professionelle digitale virksomheder, hvis succes afhænger af et solidt datagrundlag for at reagere på markedet og optimere processer.

Der er således rigeligt med data i økosystemet, men adgangen til dem skal forbedres.

Moderne teknologi og mønstergenkendelse kan eksempelvis lette identifikationen af svindel eller problemer, men det kræver et nyt syn på samarbejde mellem offentlige og private aktører for at udnytte de relevante data.

Data først betyder også sikkerhed først

Automatisk dataindsamling giver et mere detaljeret og løbende billede, hvilket er langt mere informativt end periodiske indberetninger, eksempelvis på måneds-, kvartals- eller årsbasis

Eksisterende data kan også danne grundlag for en dybere forståelse, og beslutningstagere kan træffe mere informerede beslutninger.

Analysen af data muliggør derfor udvikling af løsninger, der bedre opfylder brugernes og myndighedernes forventninger og krav.

Tid og økonomi spiller også altid en rolle, og dataanalyse kan identificere områder, hvor ressourcerne bedst kan allokeres.

Dette fører til mere effektiv brug af budgetter og ressourcer i offentlige projekter. Ved løbende dataindsamling og analyse kan områder med behov for forbedringer identificeres, hvilket muliggør en iterativ tilgang til udvikling.

En data first-strategi kræver dog dyb forståelse for domænet og høj tillid mellem parterne.

Standardisering er nødvendig, så data ikke kun kan findes men også anvendes i automatiserede processer og danner grundlag for analyser og indsigt. Det er nøglen i det datadrevne samfunds udvikling af løsninger baseret på moderne datateknologier.

Dette inkluderer også, at overvejelser om datasikkerhed og beskyttelse af personlige oplysninger integreres i processen, så øget adgang til data bidrager til at styrke tilliden hos både brugere, myndigheder og mindsker risikoen for databrud.

Hvis øget dataadgang bliver til øget kontrol, så risikerer vi, at hverken borgere eller virksomheder vil bidrage til modellen, hvilket ultimativt vil modarbejde vores digitale udvikling som samfund.

Du kan læse mere om den datadrevne stat i dette white paper:

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

KMD A/S

Vendor Security Compliance Lead

Københavnsområdet

AK Techotel A/S

Systemudvikler søges til innovativt firma

Københavnsområdet

PensionDanmark

Scrum Master

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Nordjylland

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension