Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Guldager: Har Apple fejllæst lokalet med sin Vision?

Klumme: Apple ser ud til at stå med en fiasko mellem hænderne med Vision Pro. I hvert fald i den nærmeste fremtid.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

”Apple har for første gang i mange år, landet en vaskeægte fiasko i form af Vision Pro”, kunne være en sætning, man skulle passe rigtig meget på at komme med. Så det gør jeg selvfølgelig ikke. Dog vil jeg gerne argumentere for, at der er grader af sandheder i sådanne tanker.

For mange år siden, da jeg begyndte i denne forbruger-tech branche og mobiltelefoner var noget Sony Ericsson og Nokia sad ufatteligt tungt på, havde jeg en ellers fin og dygtig chef, der udtalte noget af den dur. Dengang var det en kommende ny, og endnu ukendt, telefon fra Apple, der stod for skud. Året var 2006, og der gik rygter om at Apple ville gå ind i et nyt segment fra musik og computere.

”Det bliver en døgnflue – de kan ikke tage kampen op mod kæmperne på mobilmarkedet”. Nogenlunde sådan lød dommen over den kommende iPhone. Og siden dengang har jeg været noget så påpasselig med ikke at ligge noget i graven uden at være sikker i min sag.

Men alligevel danser jeg på kanten af selvsamme grav lige nu.

I begyndelsen af februar kom Apples nye storsatsning, Vision Pro endelig ud efter mange års rygter og opbygning.

Ifølge Apple selv er det deres vigtigste lancering siden iPhone. Og man kan godt se ideen. Mobiltelefonen er som koncept gammeldags og udkørt. At alle informationer skal være bokset inde bag en skærm, som vi dykker ned i og ikke kan se verden omkring os igennem.

Ind kommer brillerne, der skal kunne åbne omgivelserne op og gøre selv de mest fysiske ting digitale. Indret hjemmet med brillerne på, se film på 120 tommer skærm, selv om du er spændt til et flysæde på højst en halv kvadratmeter.

Jeg var så heldig, at få lov til at prøve brillerne kort efter de blev lanceret i butikkerne i USA. Og jeg er imponeret.

Helt grundlæggende skinner Apples forståelse for brugervenlighed og interaktion igennem. Præcis som de har gjort det før med bl.a. iPhone, hvor fingeren var et helt nyt værktøj til mobilskærmen.

Alt kan nemt styres med hænderne og øjne. Og det magiske er, at det overraskende fungerer.

Det med at føre pege og tommelfinger sammen, som du niver om noget, virker som en god navigation kombineret med dine øjne, der navigerer cursoren.

Jeg danser rundt i menuerne, og finder også hurtigt ud af, hvordan jeg kan pinne diverse apps rundt omkring i lokalet, jeg fysisk sidder i.

Jeg føler faktisk en vis form for frihed når jeg kan styre appens størrelse ved at hive nede i hjørnet på den, og dét at være på nettet bliver hurtigt en naturlig oplevelse. Interaktion og brugervenlighed er der, paradoksalt nok, ikke en finger at sætte på. Det fungerer bare.

Jeg får lyst til at åbne apps og bevæge mig rundt i denne mellem virtuelle verden.

Det er ikke virtual reality, men heller ikke ligegyldig augmented reality, som jeg tidligere har prøvet.

Samtidig er byggekvaliteten på Vision Pro i en helt anden verden i forhold til alt anden konkurrence.

Man er ikke i tvivl om, at de er bygget af et selskab, der har brugt år på at finpudse forbrugerelektronik i alle henseender. Lige fra skærm til rem til ledninger. Og så må vi finde os i et ekstra batteri, der skal køre hele cirkusset.

Dog betyder dette ”byg”, denne hardware og Apples brille-løsning, at jeg for første gang ikke er helt så sikker på Apples vision og projekt.

Det er svært, at forestille sig, at brillerne på blot 2-4 generationer kan nå at gå fra tung skibrille til let brillestel med gennemsigtigt display, som var det et par almindelige hverdagsbriller med magi i.

Og dét faktum, gør at tidligere udtalelser måske ikke skal helt droppes.

For hvis sammenligningen er nogenlunde med iPhone, så tog det eksempelvis cirka fire generationer, før iPhone rigtig vandt indpas i den brede forståelse for hvad en smartphone kunne og hvordan man brugte den.

Det brede gennembrud kom noget så overraskende, da Apple ”glemte” en prototype af iPhone 4.

Det kommer ikke til at være det samme med Vision Pro. Her er ingen mainstream brugerscenarier lige omkring hjørnet (og slet ingen, der glemmer en prototype på ølbar).

Her er heller ikke en eneste bred brugerforståelse som smartphone eksempelvis har. Vi kommer ikke til at vænne os til briller i offentligheden før om rigtig – rigtig - mange år. Og måske endda aldrig.

For at kunne se dette som fremtiden for Apple, og måske fremtiden for os alle, kræver det, at man også kan se ind i netop dén brilleverden.

Brugerscenarierne kommer sikkert på et kommende tidspunkt.

Det at kunne se en film sammen – med hver jeres brille, muligheden for at se tilbud og opslag i brillerne, når man shopper eller blot arbejdssitutationen, hvor flerskærmeri er noget vi alle synes godt om, kommer. Men vil vi kunne lide det – næppe i første omgang. Og så har man altså et svært salgspunkt.

Men heller ikke i anden eller tredje omgang bliver det noget, som boomere, teenagere, håndværkere, studerende, direktører, afrikanere, grønlændere, skaldede eller venstreorienterede ville helt kunne se lyset i. Det kunne man med iPhone og smartphone generelt. Det har defineret en hel tid.

Mindre kan bestemt også gøre det, og Apple skal nok revolutionen nichen. Men er det reelt set det, de er kommet efter? Næppe.

Med den pomp og pragt, de selv har bragt til lanceringsfesten, tyder det mere på, at de håber på en bred appel.

Mit bud, og den står for helt egen regning, er at Apple simpelthen og for første gang, har fejllæst lokalet. De er kommet til festen i det nye moderne skrud (læs: brillen), blot for at opdage, at alle de andre nu synes noget helt andet er fedt.

Fordi da de gik i gang med planlægningen af brillen, kunne de se tendenserne mod en brille-fremtid. Meta så det, Google gjorde det, Microsoft og alle de andre gjorde det.

Men som alle andre selskaber, blev de taget med bukserne nede, da AI-tsunamien ramte alt og alle. Så mens de har planlagt skruddet til festen, har snakken taget en anden drejning. Og så står man der i det nye smarte skrud, og alle andre kigger nu lige pludselig på noget helt andet.

Så gælder det om, at sadle om og satse på AI – kommende Siri 2.0.

Men hvad så med brillerne? Er de blot blevet overflødige og ligegyldige. Mon dog. De skal nok klare den – men nok mere for nichen.

Her kunne jeg sagtens gå efter ekstremerne, og slå Vision-visionen helt ned. Men jeg er jo heller ikke helt dum. Eller måske mere: For ikke også at virke dum om 15 år, kommer jeg selvklart ikke til at sige, at Apple Vision bliver en fiasko i den brede målgruppe.

Men som det er lige nu og mange år frem, tegner intet pt. på, at det kunne nærme sig det modsatte.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.