Selskabet Linden Lab, der står bag paralleluniverset Second Life, frigiver nu dele af dets software til open source miljøet. Det fortæller Linden Lab i en pressemeddelelse.
Programmører over hele verden får dermed muligheden for at ændre, forbedre samt tilføje nye funktioner til det virtuelle univers Second Life.
I første omgang frigiver Linden Lab koden til Viewer-applikationen, der blandt andet gør det muligt for Second Life-indbyggere at kontrollere deres avatarer, kommunikere og skabe de virtuelle varer, der kan handles med andre brugere.
Linden Lab frigiver softwaren under General Public License (GPL).
Vigtigste initiativ for Second Life i syv år
Linden Lab skriver, at initiativet er det første på vejen til at udvide Second Life til en åben plaform frem et lukket propritært system.
- Vi føler, at vi har ansvaret for at forbedre udviklingsmulighederne for Second Life, så det kan vokse så hurtigt som muligt, siger administrerende direktør og grundlæggeren af Linden Lab, Philip Rosedale, i pressemeddelelsen.
Hans udsagn bakkes op af den teknisk ansvarlige for Linden Lab, Cory Ondrejka.
- At give Second Life til open source-miljøet er det den vigtigste beslutning vi har foretaget i syv år, udtaler han i pressemeddelelsen.
Endnu uvist samarbejde
Brugen af open source er ingen garanti for succes for eller i den virtuelle verden.
Men andre projekter såsom Linux og Apache har brugt udviklere over hele verden med stor succes.
Cory Ondrejka forklarer, at Linden Lab stadig selv vil fortsætte udviklingsarbejdet. Han erkender dog, at han ikke ved, hvordan samarbejdet med open source-miljøet præcist vil udvikle sig.
- Men det er en del af den dynamik, der kendetegner Second Life, skriver han.
Al kode til Second Life Viewer’en, der kommer fra open source miljøet, vil blive kontrolleret af Linden Labs ingeniører for at sikre kvaliteten, standarder, stabilitet samt sikkerhed.
Planer om også at frigive server-software
Der spekuleres nu fra flere sider i, hvornår Linden Lab frigiver koden til server-softwaren, der er motoren bag den virtuelle verden.
Cory Ondrejka udtaler til cnet.com, at der er god idé at også at gøre server-softwaren til open source, men han tør ikke binde an på nogen specifikke deadlines.
- Vi synes faktisk, at Second Life på længere sigt giver meget mening som et open source-projekt. Og der er faktisk også stadig være masser af omsætningsmuligheder for os, siger han til cnet.com.