Artikel top billede

Teleklagenævnet bombarderet med klager

Knapt 50 klager fik Teleklagenævnet til at ligge vandret sidste år. Sagerne er ekstremt komplicerede, lyder nævnets forklaring på arbejdsbyrderne.

2007 var et hårdt for det 10 år gamle Teleklagenævn, der oplevede en usædvanlig travlhed fra forsmåede teleselskaber.

Nævnets syv medlemmer og fem ansatte i sekretariatet, der har til huse os Videnskabsministeriet i Bredgade, har efter eget udsagn ligget vandret, efter at have behandlet 49 sager og 15 høringsforslag fra primært IT- og Telestyrelsen.

"Mange af sagerne er meget komplekse. De vedrører et nyt vanskeligt lovområde, der er derfor ingen hjælp for nævnet at hente i tidligere lignende afgørelser.

Hovedparten af klagerne indeholder mange del-spørgsmål, så der kan langt fra sættes lighedstegn mellem antallet af sager og arbejdsbyrden," forklarer sekretariatsleder Helle Röd fra Teleklagenævnet.

Hun oplyser, at hovedårsagen til den usædvanlige travlhed var, at IT- og Telestyrelsen i 2006 analyserede konkurrence-situationen på 18 forskellige markeder, som eksempelvis mobil- og fastnet-området.

"Disse markedsanalyseer gav hurtigt udslag i, at de fem største tele-selskaber herhjemme klagede dels over afgørelser rettet mod selskabet selv dels over afgørelser rettet mod deres konkurrenter”: siger Helle Röd til Computerworld.

Én afgørelse

Nævnet så verdens lys i 1997, da daværende forskningsminister Jytte Hilden (S) nedsatte Teleklagenævnet til at afgøre stridigheder mellem teleselskaber i blandt andet spørgsmål om samtrafikaftaler.

Nævnet har mødtes fem gange i 2007, og har i ét enkelt tilfælde givet en klager fuldt medhold i klagen.

I de resterende sager har klagerne enten ikke fået medhold, fordi nævnet har stadfæstet IT- og Telestyrelsens afgørelse, eller nævnet har hjemvist sagerne til IT- og Telestyrelsen, hvor sagerne så må gå om.

Nævnets sager spænder lige fra klager over IT- og Telestyrelsens udtalelser, fastsættelse af pris samt krav og fastsættelse af konkurrenters adgang til mobilnetværk.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere