Artikel top billede

Yahoo kaster sig ud i redningsaktion med redesign

Redesign af webportalen og en reklamekampagne til en halv milliard kroner skal bringe Yahoo tilbage i søgekampen mod Google. Dansk internet-professor er ikke imponeret.

Selv om mange især amerikanske netbrugere omkring årtusindeskiftet troede, at søgemaskinen og webportalen Yahoo var internettet, har onlinefirmaet gået grueligt meget igennem, siden dotcom-boblen bristede i 2001.

Den største udfordring for det 14 år gamle onlineselskab har heddet Google, der nu ifølge webanalyse-bureauet Net Applications sidder på godt 83 procent af søgemarkeds-andelen, mens Yahoo må nøjes med lige over syv procent af søgemarkedet.

Oven i hatten har finanskrisen ramt Yahoo lige i mellemgulvet, og virksomheden har oplevet et indtægtsfald på 78 procent, hvilket i foråret kostede 700 medarbejdere jobbet hos søgelskabet i Silicon Valley.

Derfor forsøger Yahoo at kæmpe sig tilbage i netbrugernes bevidsthed med en relancering af sit portal-design på Yahoo.com og en markedsføringskampagne til en værdi af en halv milliard kroner, som blandt andet kører i USA, England og Canada, men også i gryende internet-nationer som Indien og Taiwan.

Den nye Yahoo-boss, Carol Bartz', formål med redesignet og markedsføringskampagnen er naturligvis at booste sin søgetrafik og dermed omsætningen, der ligesom andre søgemaskineselskaber afhænger af reklameindtægter, hvor forsideannoncer på en portal som Yahoo kan indbringe millionvis af dollars.

Portaldesignet lever videre

Portaldesignet var på mode i 1990'erne, men Yahoo har stædigt fastholdt portal-tankegangen i sit nye webdesign, selv om et firma som Google har scoret stor succes på sit minimalistiske design og kraftige søgemotorer.

Yahoo har en lidt anden tilgang til webbrugerne, da selskabet satser på en såkaldt "one-stop-shop", hvor brugerne får mulighed for blandt andet at hive deres Hotmail- og Facebook-konto ind i Yahoo-designet.

Derudover har Yahoo indgået partnerskaber med store mediehuse som AP (The Associated Press) og Guardian i håbet om, at brugerne så kun behøver at besøge Yahoo for at holde styr på deres sociale netaktiviteter og nyhedsbehov.

Ikke superbegejstret

Professor Niels Ole Finnemann, der leder Center for Internetforskning ved Aarhus Universitet, er ikke superbegejstret for Yahoos nye initiativer.

"Alle de andre spillere har jo også personaliserede forsider, og generelt går søgemaskine-tendensen mod differentierede søgninger," lyder det fra Niels Ole Finnemann.

Differentierede søgninger handler om, at man kan søge på billeder, i nyheder eller et tredje kerneområde.

Det er også muligt hos Yahoo, men udvalget af kerneområder er noget mere begrænset end hos konkurrenten Google.

"Hvis Yahoo kan nøjes med at sidde på syv procent af markedet, er selskabets seneste aktiviteter vel fine nok. Men en relancering af forsiden og en markedsføringskampagne er på ingen måde en trussel mod Google," siger Niels Ole Finnemann.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere