Artikel top billede

IBM har brugt sit eget Lotus-brand og lånt lidt fra Microsoft og lidt fra Apple i navngivningen af Lotus Notes-klienten i skyen.

Derfor har IBM stjålet Microsofts cloud-navn

Reportage: IBM fortæller om sin cloud-strategi, og hvorfor selskabet har stjålet Microsofts Live-navn samt årsagen til, at de store cloud-leverandører ikke kan blive enige om standarder i skyen.

Orlando, Florida: Går den, så går den.

Det var tankegangen bag IBM's navngivning af sin cloud satsning LotusLive, hvor kunder kan leje IBM's Lotus-software så som Notes-mail og -kalenderservice samt en lang række samarbejdsværktøjer via nettet.

Navnet Live minder ellers i umiskendelig grad om Windows Live, der er navnet på IBM-konkurrenten Microsofts online-univers til private brugere, hvor man blandt andet finder Hotmail, kalenderfunktioner og en lang række andre cloudbaserede tjenester.

"Kunderne var bekendte med Live-navnet som et cloud-koncept. Vi fandt ud af, at Microsoft ikke havde trademarket Live, og så kunne vi jo bruge det," fortæller Edward R. Brill, der er director for product management hos Lotus Software-gruppen, til Computerworld på IBM's 17. Lotus-konference, der bliver afholdt i Orlando, Florida i denne uge.

Han sammenligner Live-tyveriet med Office-navnet, som Microsoft døbte sin kontorpakke i starten af 1990'erne.

I softwaresammenhæng er det engelske ord for kontor siden blevet synonymt med en samling af dokument-, regneark og præsentationsværktøjer som eksempelvis Sun Microsystems har benyttet sig af med OpenOffice og StarOffice.

Cloud-markedet mangler modenhed

Bortset fra ligheden i cloud-navnet erkender Edward R. Brill, at de store cloud-udbydere som IBM og Microsoft samt andre spillere som Amazon og Google har meget forskellig tilgang til skyerne - inklusiv standarder, hvilket holder mange potentielle kunder fra at leje software over nettet og smide data op i en fælles data-sky.

Kunderne er simpelthen skræmte over manglende gennemsigtighed, den generelle sikkerhed og ikke mindst, om de kan skifte leverandør og samtidig trække alle data med sig i skiftet.

VMware-boss Paul Maritz har sammenlignet leverandørbindingen med den klassiske rocksang Hotel California, hvor der bliver sunget "You can check out anytime you like, but you can never leave".

Der mangler cloud-standarder

"Det er en fair observation at sige, at der mangler cloud-standarder på rigtig mange områder," erkender Edward R. Brill over for Computerworld.

Han fortæller, at de store spillere flere gange har sat sig sammen for at kigge på standardiseringen, uden der er sket meget på området.

Det er blevet ved fedtspillet, selv om alle leverandørerne kunne vinde kunder på cloud-standarder.

"Der er simpelthen for mange problemer med at blive enige om standarder, og derfor har alle selskaberne deres egen tilgang til skyen. På den måde er markedet endnu ikke modent, fordi leverandørerne stadig kigger på ting som omkostninger og infrastruktur," fortæller Edward R. Brill.

IBM prøver med hybrid-model

IBM har valgt en hybrid-model i skyen, fordi selskabet står relativt stærkt i offline-verden med sin Lotus-portefølje.

Med hybrid-model forstås, at IBM's Lotus Software både kan installeres og køres lokalt på egne servere som eksempelvis Notes-klienten, eller tilgås via nettet i Lotus Live.

Samtidig har IBM i lighed med Microsofts Azure-platform valgt, at cloud-kunderne skal kunne arbejde offline, hvilket ikke er tilfældet med alle applikationer fra en cloud-udbyder som eksempelvis Google.

"Offline er stadig meget vigtigt, for det er jo ikke altid, at man kan komme på nettet. Og det gælder nok også for vores kunder," understreger Edward R. Brill.

IBM: Man skal kunne tale med mennesker
I skyen har IBM også valgt at satse på salg og support af Lotus Live-licenser til virksomheder med kun 50 medarbejdere, som kan få adgang til Notes-klienten installeret lokalt, web- og mobil-adgang.

Lotus Notes skal være mere brugervenlig

At sælge og supportere firmaer med et halvt hundrede medarbejdere er ikke helt sædvanligt i IBM-verdenen, hvor det normalt er de store selskaber, som står for dækningsbidraget.

"50 personer i skyen kan jo bruges som testpersoner hos kunderne, som siden måske køber flere adgange," forklarer Edward R. Brill om fokuseringen på de mellemstore virksomheder uden om de traditionelle partnerkanaler.

Han understreger samtidig, at Lotus-kunderne får telefonisk support med i købet modsat kundeservicen hos flere konkurrenter som eksempelvis Amazon og Google, hvor supporten i bedste fald foregår via en envejs-kommunikation på e-post fra leverandør til kunde.

"Vi tror på, at kunderne gerne vil have muligheden for at tale med mennesker, hvis noget går galt." siger Edward R. Brill om LotusLive, som samtidig er noget dyrere end eksempelvis Googles gratis, reklamefinansierede tjenester, hvor man dog også kan købe adgang til udvidede services.

Notes får brugervenligheds-makeup

Med IBM's nyligt lancerede Vulcan-projekt er det meningen, at Notes-klienten samt web- og mobildelen skal smelte endnu mere sammen i samarbejde i udviklingsværkstedet Lotus Live Labs, hvor Lotus-folkene arbejder sammen med innovationsfolkene i IBM's research-afdelingen.

"Forskellen på funktionalitet og brugergrænseflade på de forskellige platforme vil blive udvisket i løbet de næste par år," siger Edward R. Brill.

Han understreger samtidig, at den meget udskældte brugergrænseflade på Notes-klienten i sammensmeltningen vil få en overhaling.

"Vi bygger på et 20 år gammelt produkt med over 1.000 funktioner, og det har naturligvis sine udfordringer. Men vi har i de seneste år hyret flere brugervenlighedseksperter fra universiteterne for at forbedre kundeoplevelsen," bedyrer Edward R. Brill.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere