Banedanmark klar til go for nyt trafiksystem

Projekt-føljeton: Efter en uges proof-of-concept er Banedanmark gået i tænkeboks om det videre forløb. Læs om projektforløbet og hvordan agil tænkning styrer uden om islandsk vulkan-aske.

Da fire it-folk fra Microsoft og fem it-folk fra Banedanmark mødtes hos Microsoft i Vedbæk mandag morgen 12. april, vidste de ikke præcis, hvad ugen ville bringe.

Der var dog nogle ting, der lå fast.

De havde en konkret opgave: Byg et system, der demonstrerer, at det er muligt at anvende Microsofts Azure-platform som basis for en ny version af Banedanmarks Trafikinformations-system på internettet.

Det lå også fast, at projektlokalet i Vedbæk de næste fem dage ville være stedet, hvor udviklingen fandt sted.

Deadline var også fastlagt. Fredag eftermiddag skulle systemet demonstreres for Banedanmarks it-beslutningstagere, der så ville vende tommelfingrene op eller ned for et videre projekt.

Hvad der ikke lå fast var, hvordan de skulle nå i mål.
De vidste heller ikke noget om den overraskelse, de ville få, med hensyn til datareplikering fra en Oracle-database til SQL Azure.

Uvidende var de også om, hvilken indflydelse islandsk vulkan-aske ville få på projektet.

Nu sidder Banedanmarks it-ledere og skal træffe beslutning om projektets videre forløb. Selvom pulsen banker hurtigere hos Banedanmarks CIO, Kenneth Lau Rentius, og it-udviklingschef Michael Kvistholm, når risikoen for scope-creep kommer på tale, så kan Computerworld allerede nu afsløre, at Banedanmark vil gå i gang med et egentligt projekt med at etablere Trafikinformations-systemet på Azure-platformen.

Men lad os vende tilbage til mandag morgen i projektlokalet hos Microsoft i Vedbæk.

Tror du på projektet?
"Vi lagde op til en meget åben kultur og meget åben kommunikation om tvivl og forbehold," siger Martin Born, der fungerede som projektleder.

Han var klar over, at det var en stor opgave, der skulle gennemføres på relativt kort tid.

At mange af projektdeltagerne ikke kendte hinanden, gjorde ikke udfordringen mindre.

"Mange havde en bekymring om, hvorvidt man som gruppe på så kort tid kunne nå at arbejde sammen og etablere løsningen. Ville teamet fungere?" opsummerer Martin Born projektdeltagernes bekymringer.

Der var en stor spredning i gruppen af it-folk. Banedanmark stillede eksempelvis med en .Net-udvikler, en Oracle-udvikler, en CMS-mand og arkitekt.

"Det var en broget flok med hver deres billede af verden," siger Martin Born.

Deltagerne blev bedt om at angive deres tro på, at projektet ville nå i mål - på en skala fra 1 til 5.

"1 indikerer, at man er sikker på, at projektet bliver en fiasko. 2 betyder, at man er alvorligt i tvivl, om projektet kan lade sig gøre," forklarer Martin Born.

Første tillidsmåling viste, at to projektdeltagere havde alvorlig tvivl om projektets succesmuligheder.

Selvom der således var tvivl om projektets bæredygtighed, var projektdeltagerne indstillet på at arbejde for at få det til at blive en succes.

Tillid vokser med veldefinerede opgaver
Fra Microsoft deltog blandt andre Süleyman Caglar. Han var lead developer på projektet og skulle udover at kode meget af backend-delen af systemet også sørge for at delene kom til at hænge sammen. Han var imponeret over alles indstilling til projektet.

"Alle var villige til at gøre en indsats for at få det til at lykkes. Det var også nødvendigt, når der kun var en uge til at nå det på med nogle mennesker, som ikke havde mødt hinanden før," siger han.

Deltagerne blev delt op i smågrupper, der hver især skulle tage sig af delelementer af det samlede system.

"De brugte et par timer i løbet af mandagen på at bestemme, hvordan deres opgaver skulle gribes an. De udarbejdede en liste over risici: Hvad kan gå galt og hvordan kan det afhjælpes. Det gav nok noget tro på projektet, da de selv kunne finde på løsninger til eventuelle problemer," mener Martin Born

Efter den lille øvelse var noget af skepsissen forsvundet. 2-tallerne var blevet til 3-taller.

Skepsissen blev generelt mindre og mindre, efterhånden som ugen skred frem.

Fra Banedanmark deltog blandt andre it-arkitekt Jesper Bergman. Han var indstillet på at give projektet en chance, men tvivlede på, at det hele kunne nås.

"Jeg var nok den, der var mest skeptisk til at starte med, men over dagene steg mine forventninger fra det negative til det positive, og til vores endelige demo var det en stor fornøjelse at opleve den meget positive reaktion fra Kenneth Lau Rentius og Michael Kvistholm," fortæller han.

Inden vi hører mere om Banedanmarks CIO, Kenneth Lau Rentius, og it-udviklingschef Michael Kvistholms meget positive reaktion, skal vi først se lidt nærmere på, hvad projektteamet nåede frem til.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmulighederne stiger hastigt i antal samtidig med, at det egentlige potentiale er klar til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og på hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

23. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens It service management: Optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

24. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav?

Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav? Fokus for de fleste virksomheder er på at være på forkant med den digitale udvikling, der går stærkere end nogensinde tidligere. Cisco ved om nogen hvor vigtigt det er at kunne levere ”customer experience” på tværs af teknologiske platforme og med en agilitet der matcher den øgede konkurrence.

01. november 2018 | Læs mere






Premium
Kendt dansk trafik-app virker igen som før: Har lukket ned for Frank Rasmussens adgang til data
Interview: Saphe har stoppet for telerigmanden Frank Rasmussens adgang til trafik-appens data. Det er sket på utraditionel vis, men betyder, at Fartkontrol.nu-appen igen fungerer som før. "Beskyldningerne var rigtige nok, men vi har lukket ned, så vi kan se, at Hopper ikke tager vores data længere," lyder det fra Saphe.
Computerworld
Google indfører Android-gebyr efter kæmpe EU-bøde: Android-producenter skal nu betale for brug af Google-tjenester
Efter sommerens kæmpe EU-bøde indfører Google licensbetaling for Android-producenters brug af blandt andet Play Store. Men "Android vil forblive gratis og open source," lyder det fra selskabet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Syv nemme trin: Sådan leverer du fremtidens digitale kundeservice
Når kunder besøger jer via digitale touchpoints, kan deres rejse godt virke tilfældig og med flere omveje undervejs, men det er vigtigt at slå fast, at for kunden er det én samlet oplevelse. Når den kundeoplevelse byder på udfordringer, så stiger frustrationen hos kunden, og det er et stort problem for jeres forretning. I dette whitepaper gennemgår vi syv simple trin, kan give dig en indsigt i hvordan I tilpasser jer fremtidens kundeservice .