Af Klaus Krabbe
For knap et år siden købte svenske Enator den danske virksomhed NetDesign som led i sin vækststrategi på forretningsområdet tele- og datakommunikation.
? Dengang fik vi at vide, at den kommende fusion af Enator og finske Tieto ikke ville få nogen betydning for os, men det passede altså ikke, siger Bent Balsby, administrerende direktør i NetDesign.
TietoEnator, som virksomheden hedder i dag, har lagt sin strategi om og vil mindske sin ejerandel i virksomheder, der beskæftiger sig med tele- og datakommunikation.
Sat på salgslisten
? Vi er blevet sat på salgslisten, fordi vi ikke længere passer ind i TietoEnator-koncernens strategi, siger Bent Balsby.
Han fortæller, at det ser ud til, at den danske ledelse får afgørende indflydelse på, hvordan salget skal ske. Forhandlingerne er i gang og ventes afsluttet i løbet af 14 dage.
? Vi arbejder med to alternative muligheder. Enten et videresalg via en traditionel model eller en konstruktion, hvor 30-40 af vores 60 medarbejdere overtager virksomheden, fortæller Bent Balsby.
Uanset hvordan frasalget ender, er det ikke en sag, der økonomisk er lige til at gå om bord i. Købesummen bliver sandsynligvis et trecifret millionbeløb, og så mange penge får NetDesigns medarbejdere svært ved umiddelbart at hive op af foret.
NetDesign omsatte i 1998 for 135 millioner kroner og fik et overskud på 6,9 millioner kroner. De godt 60 medarbejdere arbejder med interne og eksterne datanet, herunder rådgivning, uddannelse og service.