Danmarks tredjestørste internetudbyder World Online tager nu navn efter det italienske selskab Tiscali, som det fusionerede med i december 2000. Ligeledes vil selskabets 14 øvrige afdelinger i Europa og den ene i Sydafrika i løbet af sommeren komme til at optræde under samme navn.
I alt har Tiscali omkring 15 millioner registrerede abonnenter og er dermed Europas største udbyder i skarp konkurrence med Deutsche Telekom's T-Online.
Også cykelholdet CSC/World Online skifter navn til CSC/Tiscali. Cykelholdet deltager i juli i verdens største cykelløb, Tour de France, hvilket er en meget oplagt lejlighed til at profilere det nye navn.
- Selvfølgelig var det en del af vores overvejelser, dengang da vi indgik sponsoratet, at det ville være et godt redskab, hvis vi skulle skifte navn, siger World Onlines administrerende direktør, Svend Erik Jensen.
World Online gik i december ind som en af de to hovedsponsorer i cykelholdet kort efter, at selskabet havde fusioneret med det italienske selskab.
Stor markedsføringsopgave for selskabet
Det hollandske World Online købte sig ind på det danske marked ved at overtage Image Scandinavia i 1999. Siden har selskabet markedsført sig meget massivt for ?et pænt tocifret millionbeløb? for at komme ind på markedet. Ved udgangen at årets første kvartal havde selskabet en kendskabsgrad i befolkningen på 76 procent. Nu står Tiscali overfor endnu en stor markedsføringsopgave for at slå det nye navn fast.
- Vi har endnu ikke overblik over hvor meget, det vil komme til at koste, men det bliver sandsynligvis et tocifret millionbeløb alene i Danmark. Men vi håber og tror på, at cykelholdet kan gøre en stor del af arbejdet for os, sagde Svend Erik Jensen.
Siden World Online trådte til som sponsor er kendskabet til internetudbyderen vokset fra 61 procent til førnævnte 76 procent. Målet er, at Tiscali-navnet skal være have samme kendskabsgrad i Danmark ved udgangen af 2001.
Internetsider skal skifte navn
De mange kunder hos World Online slipper dog for at skulle have ny e-mail adresse. Selskabet lover, at adresser, der ender på ?@worldonline.dk?, ikke vil blive sløjfet.
Til gengæld står de fleste World Online-produkter og World Onlines officielle internet-sider - blandt andet nyhedstjenesten World Radar og det netop relancerede filmmagasin, World Scope - over for navneændringer.
- Endnu har vi dog ikke fastlagt, hvilke der skal skifte navn, og hvad de skal hedde, siger Svend Erik Jensen. Han tilføjer dog, at det er usandsynligt, at produkter med ?World?-brandet fortsætter under samme navn.