Af Leif Osmark
Telestyrelsen vil nu give forbrugerne en hjælpende hånd, når de skal vælge internetudbyder. Inden årets udgang skal det på styrelsens hjemmeside være muligt at se en oversigt over, hvad de forskellige udbydere giver for pengene.
I første omgang er det priser, software, firewalls, antal e-mail-adresser og mulighed for egen hjemmeside, som Telestyrelsens guide vil indeholde.
Et gråt marked
En undersøgelse fra Babeltech viser, at forbrugerne oplever store problemer med ADSL.
? Det er et gråt marked. Ingen ved, om de får de to Mbit/s, de betaler for, når de køber ADSL, siger teleanalytiker Torben Rune.
Forbrugerne skal også selv have mulighed for at måle hastigheden på deres internet-forbindelse.
Til foråret skal Telestyrelsen præsentere resultaterne af deres egne centralt udførte systematiske målinger af blandt andet tilgængelighed og hastighed hos internet-udbyderne. I første omgang på ISDN og almindelige telefonforbindelser. Herefter håber Telestyrelsen at få teknikken på plads til systematiske målinger på ADSL- og kabelmodem-forbindelser.
? På det punkt er vi afhængige af branchen. Der er en række forhold, som rent praktisk gør det vanskeligt, at foretage målingerne på disse typer af forbindelser, siger Kristian Borten, fuldmægtig i Telestyrelsen.
Han understreger, at det er yderst relevant at måle ADSL og kabelmodem, fordi de forskellige muligheder for højhastighedsadgang får en stærkt stigende betydning for brugerne.