Uvist om investering i CRM betaler sig

To tredjedele af de virksomheder, som bruger penge på systemer inden for Customer Relationship Management (CRM), aner ikke, om investeringen betaler sig.

Af Klaus Krabbe

Europæiske virksomheder tager i høj grad forholdet til deres kunder alvorligt. Så alvorligt, at 67 procent af de europæiske virksomheder (74 procent i USA) har foretaget CRM-initiativer de sidste to år. Mere end en tredjedel anser CRM som en topprioritet i virksomheden.

Disse CRM-fakta kommer fra Cap Gemini Ernst & Young, der har snakket CRM med 242 ansatte i 145 virksomheder fordelt på 14 lande i Europa.

En iøjnefaldende del af undersøgelsen fastslår, at kun en tredjedel af de spurgte virksomheder ved noget om, hvad de forventer at få ud af deres CRM-investering.
Kun 40 procent af virksomhederne har ansat en person, som indgår i ledelsen, til udelukkende at varetage CRM i virksomheden.

CRM er en fantasi

? Generelt er der mange mislykkede CRM-projekter, og for de fleste virksomheder er CRM en fantasi, siger John Radcliffe, der er vice president i Gartner Research.

Han talte ved et arrangement i København i mandags, hvor Cap Gemini sammen med Siebel Systems præsenterede CRM-undersøgelsen. 41 procent af de europæiske virksomheder indfører stadig isolerede CRM-initiativer på afdelingsniveau, i stedet for at tage tyren ved hornene og mejsle CRM ind i virksomheden fra top til bund.

? At indføre CRM på afdelingsniveau gør ofte forholdet til kunderne ringere, end det var i forvejen. CRM skal gennemsyre virksomheden fra top til bund, og det er afgørende, at den øverste ledelse vedkender sig ansvaret for virksomhedens CRM-system. Ellers bliver der konstant kamp mod modstanderne af forandring i virksomheden, siger John Radcliffe.

Cap Geminis interesse for CRM hænger sammen med, at virksomheden har udviklet et CRM-indeks, som er et værktøj, virksomhederne kan bruge til at tage temperaturen på deres CRM-initiativer.

? Indekset giver virksomheder mulighed for at måle sig selv i forhold til konkurrenter og lignende brancher på forskellige parametre inden for CRM, forklarer Robert Dogonowski, chefkonsulent, Cap Gemini Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere