Sådan følger webguruen med

Nogle hylder hans enkle budskaber om IT-brugervenlighed. Andre elsker at hade ham for dem. Selv er foredragsholderen og forfatteren Jakob Nielsen overbevist om, at han har ret. Mød guruen med en ambition om altid at være nummer 1.

Han kan ikke køre i elevator uden at vurdere brugervenligheden i navigationen/betjeningen af den. Elendigt design er desværre allestedsnærværende, mener Jakob Nielsen, der ser det som sit livsmål at gøre dagligdagen lettere for brugerne af alt fra websteder til software.

Ved stædigt at gentage sine budskaber som mantraer har han fået en slags guru-status inden for brugervenlighed.

Grundstenene blev lagt tilbage i firserne, hvor han uddannede sig til datalog i Århus og blev Ph.D. i brugergrænseflader på DTU i Lyngby.

Efter en længere forsker-karriere i både Danmark og USA, er han i dag partner i konsulentfirmaet Nielsen Norman Group med ni ansatte plus en række freelancere. Firmaet har til huse i fem forskellige byer i USA.

Jakob Nielsen og hans kolleger arrangerer konferencer, skriver bøger og rådgiver virksomheder i, hvordan deres produkter bliver lettere tilgængelige for kunderne.

Jakob Nielsen har sværere ved at sige nej end ja og bruger godt 60 af ugens timer på sit arbejde. Når han slipper det, er det parforholdet, naturen, science fiction og god mad, der lokker.

Jakob Nielsen:

    Privat:
  • 44 år
  • Gift med Hannah Kain, der er adm. direktør i ALOM Technologies
  • Bosat i Silicon Valley

    Uddannelse:
  • 1983:
    Cand.scient. i datalogi fra Aarhus Universitet
  • 1988:
    Ph.D. i brugergrænseflader fra DTU

    Karriere
  • 1983-1984:
    Forsker og lærer ved Aarhus Universitet
  • 1985:
    Gæsteforsker ved IBMs forskningshovedkvarter i Yorktown Heights, New York
  • 1986-1990:
    Forsker og lærer ved DTU
  • 1990-1994:
    Forskningsmedarbejder ved Bell Communications Research i New Jersey
  • 1994-1998:
    Distinguished Engineer i Sun Microsystems, Silicon Valley
  • 1998-?:
    Partner i Nielsen Norman Group

    Bogudgivelser:
  • 1989: Coordinating User Interfaces for Consistency
  • 1990: Hypertext and Hypermedia
  • 1990: Designing User Interfaces for International Use
  • 1993: Usability Engineering
  • 1994: Usability Inspection Methods
  • 1995: Multimedia and Hypertext: The Internet and Beyond
  • 1996: International User Interfaces
  • 2000: Designing Web Usability: The Practice of Simplicity
  • 2001: E-Commerce User Experience
  • 2001: Homepage Usability: 50 Websites Deconstructed

    Egne websteder:
    www.useit.com
    www.NNgroup.com

    Foretrukne websteder
    www.google.com
    www.amazon.com
    www.tomalak.org
    www.poynter.org/tidbits/
    www.wsj.com
    quote.yahoo.com
    maps.yahoo.com

Hvad er øverst på dagsordenen i dit arbejdsliv lige nu?

Et hemmeligt projekt i samarbejde med et stort firma i San Francisco, som jeg ikke kan nævne navnet på endnu. Derudover er jeg meget engageret i forberedelserne til en brugervenligheds-konference, som mit eget firma arrangerer i San Francisco i juni.

Hvad er den største udfordring i dit job?

At afbalancere de kortsigtede og langsigtede projekter, så der er en rimelig mængde af begge dele.

Hvad er den største kilde til stress eller frustration i dit job?

Jeg har for mange gode idéer til ting, der alle sammen ville være gode projekter og værd at bruge tid på. Desværre kan jeg kun gennemføre en meget lille procentdel af de ting, jeg burde gøre. Selv om jeg selvfølgelig har indset dette faktum, har jeg stadig for nemt ved at sige ja og påtage mig for mange ting.

Hvad er det, der især er drivkraften for dig ved dit job?

Følelsen af at slå igennem og være værdsat af hundredetusindvis af kollegaer verden over, som bruger mine resultater og idéer. Og bevidstheden om, at hundreder af millioner af mennesker verden over har en lidt lettere dagligdag, fordi så mange firmaer har udnyttet mine idéer til at gøre deres websteder og produkter nemmere at bruge.

Hvad er din overordnede ambition i dit arbejde?

Ambitionen er altid at være nr. 1 i verden.

Hvordan havde du oprindeligt forestillet dig, at din karriere skulle forme sig?

Jeg havde nok oprindeligt forestillet mig, at jeg ville ende som professor eller måske forskningschef i Apple.

Hvad fik dig til at stifte Nielsen Norman Group?

Apples tidligere forskningschef Donald Norman læste i New York Times, at jeg havde forladt Sun Microsystems for at få tid til skrive min bog "Designing Web Usability". Han havde selv tænkt over at forlade de store computerfirmaer og stifte et mindre elite-firma, så han foreslog mig, at vi skulle slutte os sammen. Det gjorde vi, og det eneste, jeg fortryder lidt, er, at vi har haft så mange gode projekter, at bogen blev et år forsinket i forhold til min oprindelige plan. Min næste bog er også to år forsinket på grund af tidsrøvende projekter i den seneste tid.

Beskæftiger du dig også med IT og internet om ti år?

Jeg tror bestemt, at jeg vil beskæftige mig med IT både om fem og om ti år. Om det så er internet er vanskeligere at sige, idet IT er en meget omskiftelig branche. Jeg er godt tilfreds med, hvad jeg laver nu, så hvis jeg kan gøre stort set det samme, men med endnu større gennemslagskraft år for år, vil det være udmærket.

Har du tabt penge på IT-nedturen? Hvor meget i så fald?

Jeg har ikke tabt så meget på den almindelige nedtur, idet jeg solgte de fleste af mine aktier i internet-firmaer i 1999, da jeg syntes, at de var meget overvurderede. Efter jeg havde solgt mine aktier i Yahoo og Amazon, steg kurserne til mindst det dobbelte, så jeg har bestemt ikke været en perfekt investor, der sælger på det optimale tidspunkt. Men i det mindste sad jeg ikke inde med særlig mange IT-aktier, da boblen bristede.

Jeg havde et ret stort tab i forbindelse med terror-angrebet på USA den 11. september og den efterfølgende bio-terror-panik. Jeg havde planlagt en stor konference i Washington et par uger efter på et hotel, der var to blokke fra kongresbygningen, som var evakueret, mens vi var i byen. Jeg tror, at vi mistede ca. $200.000 i deltager-gebyrer på folk, der ikke turde møde op, men heldigvis var konferencen stadig overskudsgivende.

Hvorfor tror du, at du er blevet udråbt til en slags guru?

Det er, fordi jeg meget tidligt tog et fast standpunkt og er blevet ved med at argumentere for, at vejen til succes på nettet er at designe ud fra brugernes behov og lave meget nemme brugergrænseflader. I de første år var det bestemt ikke den almindelige opfattelse. Den faktiske udvikling har vist, at jeg stort set havde ret i de fleste af de ting, jeg sagde. Selvfølgelig havde jeg ikke ret i 100% af tingene, men selv den bedste guru kan ikke have ret i hver eneste detalje. Jeg har beholdt alle mine artikler siden 1995 på mit websted www.useit.com. Langt de færreste andre er villige til at stå ved deres udtalelser fra nettets tidlige år.

Hvordan er det at være udråbt guru?

Det er for mig et nyttigt værktøj, som skaber opmærksomhed omkring mit budskab. Jeg tilbragte mange år i den mere stille akademiske verden, og selv om mine kollegaer og jeg producerede mange gode forskningsresultater, som havde stort potentiale for at gøre teknologi mere brugervenligt, var der ingen, der ville høre på os. Nu har jeg derimod muligheden for at trænge igennem og få selv topchefer i meget store virksomheder til at tage mine råd alvorligt.

Føler du, at du kan leve op til rollen som guru?

Ja. Man kan ikke være en god guru, hvis man ikke har tillid til, at man står for det rigtige og har det, der skal til for at udbrede budskabet.

Du har jo både fans og modstandere. Dine bøger sælger stort, men der findes også satiriske "hadesider" om dig på nettet. Hvordan oplever du den opmærksomhed?

Hvis der ikke var modstandere, ville det være bevis på, at jeg havde været for svag til at kæmpe for brugernes rettigheder. Der er nogle få satirer, der er morsomme, og de er helt i orden. Men der er desværre for mange, der bare er udtryk for personer med et mindreværdskompleks, der ikke kan argumentere for deres synspunkter med reelle argumenter og derfor går efter manden i stedet for bolden. Når man selv er "manden", kan det da føles lidt ubehageligt nogle gange.

Hvad adskiller dig fra andre med ekspertise i usability, brugervenlighed og webdesign?

Den væsentligste forskel er, at jeg har som målsætning at forbedre 30 millioner websteder og mange millioner software-designs. Det kan jeg selvfølgelig ikke gøre personligt. Derfor prøver jeg at skabe brugervenligheds-metoder, som er nemme og effektive at bruge for firmaer, der ikke har råd til at betale mit konsulent-honorar. For eksempel tager vi $10.000 for at analysere forsiden på et websted, men vi har også offentliggjort de 113 vigtigste retningslinjer for forside-brugervenlighed i min nye bog "Homepage Usability". Der er ikke mange eksperter, der er villige til at sætte kronjuvelerne på markedet med så stor rabat.

Efter min erfaring er der et meget stort antal brugervenligheds-problemer, som vi ser igen og igen, når vi kører brugertests af forskellige design. Og jeg mener, at det er mit ansvar at fortælle firmaerne verden over om disse retningslinjer, fordi de er meget generelle og kan være til gavn for millioner af design-projekter.

Hvad synes du om rollen som ekspert i medierne og som taler til konferencer, og hvad kræver den af dig?

Det er nødvendigt med konstant fornyelse og hårdt arbejde for altid at være den bedste. Der er ikke meget respekt for en ekspert, der var god sidste år.

Hvor mange timer arbejder du om ugen? - og hvordan synes du, det matcher med din indtægt?

Cirka 60 timer om ugen og to-tre ugers ferie om året. Det er ret normalt i Silicon Valley, og min indtægt er bestemt god nok til at kompensere for den arbejdsbelastning - især fordi jeg synes, at arbejdet virkelig er sjovt og motiverende. Så det gør ikke så meget, at der løber nogle timer på.

Hvor mange timer bruger du på at opkvalificere dig om ugen ud af din samlede arbejdstid?

En stor del af mit arbejde er at opkvalificere mig: analysere brugertests af ny teknologi, udtænke en ny indfaldsvinkel til mit næste foredrag. Så jeg kan ikke rigtig adskille, hvad der er arbejde, og hvad der er opkvalificering. Men det er vel 20 timer om ugen, fordelt over alle dage. Mest foran computeren eller i lænestolen i dagligstuen.

Hvor og hvordan opdaterer du din faglige viden, og hvilke kilder tyer du især til?

Jeg læser New York Times hver dag og The Economist hver uge. De to kilder giver mig mere end rigeligt af generel information og har også en glimrende dækning af den forretningsmæssige side af IT-branchen og af, hvad der sker med de vigtigste Silicon Valley firmaer. Jeg abonnerer på et stort antal tidsskrifter, både videnskabelige og mere populære fagblade, men jeg har kun tid til at læse en meget lille procentdel af artiklerne. Jeg går til konferencer cirka hver anden måned, hvilket er en god mulighed for at netværke med kollegaer og høre de seneste, mere uformelle rygter og informationer.

Hvilke netværk deltager du i?

Jeg er medlem af en klub i Silicon Valley, der hedder Round Zero, som har et månedligt netværksmøde for folk, der ejer firmaer inden for internetbranchen. Desuden holder jeg hyppig kontakt med en del venner og kollegaer, mest i Silicon Valley. Hele området er et stort netværk.

Hvordan undgår du ikke at drukne og miste overblikket?

Jeg har ansat en medarbejder til at læse min e-mail for mig og kun give de vigtigste meddelelser videre til mig. Hun screener også mine telefonsamtaler og sørger for, at jeg ikke bliver forstyrret for meget. Det er meget vigtigt at afsætte sammenhængende tid til at fordybe sig i ting og tænke over dem og ikke at lade sin tidsplan diktere af indkommende meddelelser.

Hvad ville du gerne have mere tid til at følge med i?

Diverse skøre opfindelser på MIT, Stanford og andre universiteter. Jeg får ofte indbydelser til at komme og holde foredrag for de studerende, men jeg har sjældent tid til at gøre det. En gang, da jeg var ovre på Stanford og holde foredrag, mødte jeg bagefter en studerende, som fortalte mig om sit projekt om internet-relevans. Dette studenter-projekt udviklede sig senere til Google, og jeg holdt kontakt til stifterne af dette firma gennem perioden fra Stanford-eksperiment til verdens førende søgemaskine.

Hvad kunne der i allerværste fald ske, hvis du brugte mindre af din tid på at holde din viden opdateret?

Jeg kunne gå til et party i Silicon Valley, og folk ville ikke tro på, at jeg bor her i området. Det forventes simpelthen, at man kender til alt det nyeste, når man snakker med folk over hamburger-grillen.

Kan du nogensinde lægge dit fag fra dig?

Nej. Alle steder er der ting, der får mig til at tænke på brugervenlighed. Jeg kan ikke køre i en elevator uden at vurdere, om knapperne er tilstrækkeligt nemme at bruge. Elendigt design er desværre allestedsnærværende.

Hvad ligger der på dit natbord lige nu?

"Tale of Genji" af Murasaki Shikibu. Det er en 1000 år gammel roman og det mest klassiske værk i japansk litteratur. Den japanske kejsers hof for 1000 år siden er en utrolig fremmed verden at dykke ned i, men samtidig er historien meget grundlæggende menneskelig og universel.

Hvad går din fritid med?

"Fritid - hvad er det?" er stort set holdningen her i Silicon Valley. Men jeg har dog lidt fritid, som jeg ofte bruger til at læse science fiction bøger og gå ud på gode restauranter. Californien har noget af verdens flotteste natur, så min kone og jeg bliver ofte her i staten og kører til Stillehavskysten eller bjergene i Yosemite på mindre ture, idet tre-dages ferier passer bedre med tempoet i Silicon Valley.

Hvad betyder familie for dig?

Det er den forankring, hvorfra man kan gå ud i verden med den trygge forventning at have et fast holdepunkt uanset, hvad der sker.




IT-JOB

WSP Danmark A/S

MicroStation konsulent

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Test Manager

Saab Danmark A/S

Test Manager
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere