I tredje kvartal af år 2000 blev der brugt 1,9 mia. dollars på Internet-annoncer, viser en ny rapport fra Internet Advertising Bureau (IAB) og PricewaterhouseCoopers. Det er 6,5 pct. mindre end i andet kvartal af samme år, hvor der blev solgt annoncer for 2 mia. dollars.
IAB har foretaget målinger af annoncesalget i 18 kvartaler, og salget er i hele perioden konsekvent steget fra kvartal til kvartal - indtil Q3 2000. I forhold til Q3 1999 er der dog stadig tale om en stigning på 63 pct.
I de første ni måneder af 2000 nåede salget op på omkring 6 mia. dollars, mod 4,6 mia. i 1999. IAB forventer at omsætningen for hele 2000 bliver på 8-10 mia. dollars.
Det svigtende annoncesalg skyldes ikke mindst at mange dot-com selskaber er lukket eller ikke længere bruger så mange penge på annoncer som tidligere. Mens krisen indtil nu især har ramt e-handels firmaer, betyder faldet i annonceomsætningen, at også de mange reklamefinansierede portaler kan få problemer.
Rapporten fortæller også at bannere er gået tilbage fra 50 til 46 pct., mens sponsorater og rubrikannoncer er blevet mere populære blandt annoncørerne.
(Kilde: CNET)