En dom afsagt af Sø- og Handelsretten i dag slår fast at Tele2 har ret til at omtale og kritisere prisstigninger fra TDC i sit reklamemateriale, men det skal ske i en ordentlig tone. TDC havde sagsøgt Tele2 for at have sendt en reklame med nedsættende omtale af selskabet til sine kunder sidste år og forlangt en erstatning på en million kroner, men Tele2 blev dog kun dømt til at betale 100.000 kr.
Tele2 rundsendte i marts 2004 et nyhedsbrev med overskriften »TDC's prisstigninger - et uløst mysterium«, som oplister en række prisstigninger på tjenester som vækning, vis nummer og udlandsoplysning.
»TDC prisstigninger på 30 pct, 60 pct. eller over 100 pct. ... Tænk hvis det var hos din købmand - ville du så stadig handle der? Næppe! Alene på ekstra services som f.eks. Vis Nummer vrider TDC årligt ca. 40 millioner kr. mere ud af den danske befolkning, som intet kan gøre,« skriver Tele2 i nyhedsbrevet.
Ifølge Tele2 var formålet at informere kunderne om en række prisstigninger, der var blevet påtvunget af TDC. Men TDC valgte at lægge sag an for brud på markedsføringsloven.
»Dommen understreger, at indholdet i nyhedsbrevet og kritikken af TDC's prisstigninger var i orden. Sø- og Handelsretten påpeger TDC's prisstigninger som uforståelige. Den eneste fejl, der er begået af Tele2, er, at vi har brugt en for hård tone, og det tager vi til os,« siger Niclas Palmstierna, adm. direktør i Tele2.
Hos teleselskabet glæder man sig over, at retten afviste at idømme selskabet en bøde oveni den erstatning, der skal betales til sagsøgeren, og TDC skal også selv betale for egne omkostninger i forbindelse med sagen.