Facebook dræber det danske chatmærke

Det giver ikke længere mening at drive det danske chatmærke.

Siden 2007 har der eksisteret et såkaldt chatmærke. Det gør der ikke mere.

I denne uge blev det danske Chatmærke nedlagt. Chatmærket var sat i verden som en mærkningsordning, der skulle skabe tryghed for børn på nettet, der brugte danske sociale netværkstjenester. Netværkstjenesterne skulle selv anmode om mærket, men det er der kun to danske netværk, der har gjort i tidens løb. Blandt andet Arto.

Derfor lukker mærkningsordningen nu ned. Den primære årsag er dog, at danske børn ikke bruger deres tid på danske hjemmesider, og derfor bliver ordningen nyttesløs. FDIM, Red Barnet og Det Kriminalpræventive Råd erkender, at tiden er løbet fra deres danske mærkningsordning, fordi det nu er store sociale netværkstjenester som Facebook, Twitter og MySpace, der stjæler de unges tid, og de sider arbejder på tværs af landegrænser.

Indehavere af Chatmærket kunne med mærkaten for eksempel garantere, at de tog hånd om anmeldelser og overvågede debatterne.

Som erstatning for Chatmærket peger IT- og Telestyrelsen nu på det såkaldte haft svært ved at få for eksempel Facebook i tale, så det er uvidst om de velmente danske råd når frem til Facebook.

Nedlukningen af mærkningsordningen falder sammen med nyheden om, at mange danske og udenlandske børn i højere og højere grad mobbes på nettet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere