Kritik af Microsofts danske markedsføring

Microsoft tænker for meget på profit og har for lidt respekt for kunderne, lyder kritikken i forbindelse med udfasningen af økonomistyringssystemet Concorde 4.

1. maj i år er det slut med support af økonomistyringssystemet Concorde 4, der er et af de mest populære systemer til små- og mellemstore virksomheder herhjemme. På trods af at Microsoft Business Solutions, det tidligere Navision, har kendt til beslutningen siden juni sidste år, er mange af de 12.000 danske virksomheder, der bruger systemet, først blevet orienteret omkring årsskiftet om ophør af support og tilbud om tilbagekøbsgaranti. En garanti, der udløber 30. april.
»Vi bryder os ikke om den slags metoder. Der er stærke elementer af tvang når man med kort varsel bliver præsenteret for, at supporten ophører og samtidig stresses til, inden for en bestemt dato, at tage imod et tilbud på det nye produkt. Det er et udtryk for mangel på respekt over for loyale kunder,« siger formanden for Dansk IT, Per Buchwaldt, til ErhvervsBladet.

Det korte varsel om udfasningen af Concorde 4, der oprindeligt er udviklet af Damgaard Data i 80'erne, gør det svært for mange virksomheder at forberede et skifte til et andet system. Det sker typisk ved afslutningen af et regnskabsår, og derfor forventer flere virksomheder at fortsætte med Concorde 4 indtil i hvert fald årsskiftet.
En af de virksomheder, er Chemdry Nordic.
»Vi har været trofaste brugere af Concorde 4 i mere end 10 år, og det er et system, som dækker vores behov. Man får en fornemmelse af, at selskabet er ligeglad med kunderne, men bare ser en god mulighed for at øge salget af nye produkter,« siger markedschef i Chemdry Nordic, Jan Borup.

Hos Dansk IT mener Per Buchwaldt på den anden side også, at danske virksomheder må gøre sig klart, at man ikke til tid og evighed kan regne med at en systemleverandør kan understøtte et system, selv om det fungerer, som det skal.
- Det er en ganske god ide i, at overveje, hvad nyere systemer kan give af fordele. Mange virksomheder vil kunne udnytte standardfunktionalitet i it-systemer til at opnå mere effektive forretningsgange eller tættere forbindelse til leverandører og kunder.
Så virksomhederne bør løbende sørge for at holde sine systemer ajour - ikke for systemernes skyld, men for forretningens, siger Per Buchwald til ComON.

Hos Microsoft mener man at have gjort hvad man kunne for at orientere kunderne ordentligt.
»Jeg mener, at vi har gjort alt, hvad vi kunne for at oplyse vores kunder korrekt,« siger adm. direktør Søren Fink-Jensen fra Microsoft Business Solutions.
Concorde 4 udfases ifølge Microsoft, fordi man ikke kan garantere, at systemet kan holdes opdateret.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job