Artikel top billede

Facebook bringer Places til Danmark

Funktionen har hit-potentiale, siger danske kommentatorer.

Facebook er i dag blevet stedkendt i Danmark – og resten af Skandinavien.

Facebook har gjort lokationstjenesten ”Places” tilgængelig og ganske naturligt oversat den til Facebook Steder.

Basalt set kan man nu via Facebook på mobilen dele sin position med de venner, som man tidligere har delt billeder og links med. Andre personer kan også ”tjekke ind” og angive en geografisk position på vegne af andre.

I de første indledende faser, hvor mange brugere vil oprette deres arbejdsplads eller privatbolig i Facebook Steder, er funktionen ikke meget værd. Men den kan blive en givtig forretning for Facebook på længere sigt, fordi den kan koble brugere sammen med restauranter, seværdigheder og andre virksomheder. For eksempel rabatordninger til trofaste stamgæster eller mængderabat til større grupper Facebook-venner, der tjekker ind samtidigt.

 

Det passer perfekt til vores sociale livsstil

Men selv om den nye geografiske tilføjelse til Facebook ikke forandrer verden med ét, så er der flere grunde til, at funktionen har potentiale til at blive et hit.

Det mener internetpsykolog Anders Colding-Jørgensen.

”Geolokation er…ikke en sjov feature ved vores din mobiltelefon, men en essentiel komponent i din overlevelse. For hvad sker der f.eks. hvis du mister evnen til at orientere dig ved f.eks. en hjerneskade? Svaret er at så bliver du komplet uden af stand til at fungere i samfundet og endda låst inde for ikke at blive væk og gøre skade på dig selv. Behovet for viden om geolokation er altså ikke noget, der skal opfindes – det ligger i det at være et levende væsen, der kan bevæge sig,” skriver Anders Colding-Jørgensen på sin blog Virkeligheden.dk.

Han mener, at vi allerede deler mange af vores positioner med andre via mails, sms’er og Facebook, så det er oplagt, at mange af de geografisk betingede beskeder udføres automatisk for os.
Anders Colding-Jørgensen begejstring skal dog også ses i lyset af, at han arbejder for firmaet Checkmore, der skal rådgive firmaer i at bruge lokationsbaserede tjenester som Foursquare, Google Latitude og altså nu Facebook Steder.

 

Se de populære steder

Et andet firma, der laver Facebook-rådgivning, er Komfo, som i dag skyndte sig at få en applikation på gaden. Via Komfos Facebook-side, kan man se de steder i København, hvor flest tjekker ind.

"Vores eksempel kunne bruges mange andre steder. Man kunne forestille sig en butikskæde, der gerne vil fremvise sine mest populære butikker, eller turistbureauet i København der kan illustrere de mest populære seværdigheder i byen," siger firmaets analytiker Mikael Lemberg.

Ifølge ham står flere danske firmaer allerede på spring for at udnytte Facebook Steder.

Man kan vælge at boykotte Facebook som konsekvens af den nye funktion, som forsøger at lokke endnu flere deltaljer ud af os, men man kan også nøjes med at indstille privatlivsindstillingerne, så ikke alle kan se placeringerne, og ikke alle venner kan indtaste en geografisk placering for dig. Privatlivsindstillingerne ligger i øverste højre hjørne af din profil.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere