Artikel top billede

Murdochs iPad-avis kommer om to uger

Mediemogulens søn afslører at den længe ventede avis er lige på trapperne.

Der er meget store forventninger til iPad-avisen The Daily, som er udgivet af ingen ringere end mediemogulen Rupert Murdoch. Der er tale om en global avis, der skal udkomme hver dag og leveres direkte til iPad.

Det var ventet at Rupert Murdoch og Steve Jobs ville præsentere The Daily allerede i starten af december, hvor milliardæren Richard Branson også gik i luften med sit iPad-magasin Project, men det blev ikke til noget.

Det menes at forsinkelsen kan skyldes problemer med den nødvendige opdatering af iOS, som skal sørge for at avisindholdet kan leveres automatisk til tavlecomputeren.

Derfor var det ventet med spænding, at Rupert Murdochs søn James Murdoch skulle optræde i denne uge på Digital Living Design konferencen i München.

James Murdoch afslørede at The Daily bliver lanceret om to uger og prisen bliver som ventet 99 US-cent om ugen. Det ser ud til at The Daily i første omgang kun bliver lanceret i USA.

News Corporation har dog ikke opgivet ideen om en global udgivelse, men der skal udvikles landespecifikke apps med indhold, der er skræddersyet til de forskellige lande – og det kommer altså åbenbart til at tage længere tid.

Der er ansat 120 journalister, som skal producere artikler til avisen. James Murdoch fortæller at avisen skal producere ”rigtige historier, ikke hastigt noterede tweets”.

Rupert Murdoch har tidligere forsøgt sig med at bygge en betalingsmur rundt om den hæderkronede britiske avis Times og søndagsudgaven Sunday Times, og selvom trafikken faldt med 90 procent, bliver det alligevel regnet som en succes. Ifølge avisens egne tal har omkring 105.000 læsere betalt for at komme forbi betalingmuren.

Derfor mener News Corporation, at betalingsmodellen også kan fungere med The Daily. James Murdoch ville ikke rykke ud med konkrete tal for selskabets salg af digitale medier, men han sagde dog at printmedier efterhånden kun udgør 15 pct. af koncernens omsætning.

James Murdoch fortalte også, at de betalende Times-læsere i gennemsnit tilbringer 30-40 minutter bag avisens betalingsmur.

Han betegnede politikere og regulerings-myndigheder som ”en risiko” og fortalte at man forsøger at finde en model sammen med Google, der skal kompensere medieselskaber for indekseringen af deres artikler i søgemaskinen.

New York Times er også ved at bygge en betalingsmur, og her har man lavet et smuthul, så det fortsat er muligt at springe fra Google og læse artiklerne gratis.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere